طبق آنچه که از آمار رسمی تولید خودروهای سواری در ایران و طی سال 88 بر ميآید، حدود 970 هزار دستگاه از این آمار را محصولات پر مصرفی نظیر پژو 405 و پارس، در کنار خودرو کمکیفیتی به نام پراید، تشکیل ميدهند و این موضوع، نشانه خوبی در خودروسازی ایران با حدود نیم قرن تجربه نیست.
در واقع طی سال های اخیر اگرچه خودروسازان داخلی همواره بر تولید محصولات خود در بخش سواری افزوده و در این زمینه رشد را تجربه کرده اند، اما وقتی نزدیک به 75 درصد تولید آنها را، پرمصرفها و کمکیفیتها، تشکیل ميدهند، نمیتوان چندان به این رشد تولید دل بست و آن را ستود.
این نکته قبول که در حال حاضر تولید خودرو سواری در کشور به حدی رسیده که مشتریان، دیگر مانند چندین سال پیش، در صف خرید قرار ندارند و به جز مواردی استثنایی، در مدت زمانی کوتاه، صاحب خودرو ميشوند، اما غالب آنها از کیفیت محصولات خودروسازی ایران راضی نیستند و در آینده نیز با توجه به افزایش قیمت بنزین، بر این نارضایتی به خاطر مصرف سوخت بالای برخی خودروها، افزوده خواهد شد.
به نظر ميرسد در این شرایط اگر خودروسازان کشور، کمی از رشد تولید خود کاسته و به کیفیت تولیدات نیز توجه بیشتری کنند، آینده روشنی در انتظار آنها خواهد بود و در غیر این صورت و با توجه به اقداماتی که قرار است در زمینه کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو انجام شود، قطعا در آینده، بازار کشور به شکلی که هم اکنون هست، روی خوش به آنها نشان نخواهد داد.
به باور کارشناسان، تیراژ بالای تولید خودرو، در شرایطی، کاملا مثبت و قابل ستایش خواهد بود که در کنار آن، کیفیت هم دیده شود و مصرفکنندگان نیز در سطحی وسیع از جامعه نسبت به خودروهای تولیدی، رضایت داشته باشند.
|