English
فارسي
     



کمبود خودروهای تجاری در بازار
خبر مذكور در حالی اواخر هفته گذشته از سوي مديرعامل شركت بنز اعلام شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، پس از این شرکت باید به مرور شاهد خروج سایر تجاری سازان اروپایی از کشور نیز بود که این امر به معنی حضور هرچه بیشتر تجاری‌سازان چینی در کشور است.
از سوی دیگر هم‌اکنون نیمی از ناوگان باری کشور در اختیار خودروهای تجاری اروپایی قرار دارد که در صورت خروج این شرکت‌ها از بازار داخلی مي‌توان گفت خودروهای مذکور به مرور زمان با مشکل کمبود قطعه مواجه خواهند شد که این امر به معنی آن است که علاوه بر تامین خودروهای مورد نیاز از این پس خدمات‌رسانی به این خودروهای موجود نیز با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود.
از سوی دیگر مشکلات به وجود آمده در تامین خودرو موجب خواهد شد تا خودروسازان بیش از پیش به سمت خودروهای تجاری چینی روی آورند، این امر در حالی است که طی سال‌های گذشته خودروهای چینی وارد شده به کشور نتوانستند از لحاظ کیفی نظر خریداران و مسوولان کشور را جلب کند، به‌طوری‌که در برخی مواقع و به منظور ارتقاي ضریب ایمنی جاده‌ها از تردد خودروهای مذکور در جاده‌هاي کشور جلوگیری به‌عمل آمد و دربرخی مواقع نیز شماره گذاری این خودروها متوقف شد. با این شرایط مي‌توان گفت با خروج خودروسازان اروپایی از کشور جاده‌هاي ناامن کشور از این پس ناامن‌تر خواهد شد ،چرا که از این پس تامین خودرو برای خودروسازان در الویت قرار خواهد گرفت و کیفیت بازهم در رتبه بعدی.
از سوی دیگر از این پس شاهد افزایش قیمت خودروهای تجاری و کمبود این خودروها در بازار داخلی خواهیم بود، چرا که بخش اعظمی از بازار تجاری‌هاي ایران در اختیار بنز قرار دارد و با خروج این شرکت بالطبع قیمت خودروهای تجاری در بازار داخلی افزایش خواهد یافت.
تاثیر تصمیم بنز بر سایر تجاری‌سازان
به گفته مصطفی ممقانی، مدیر فروش شرکت رنو تراکس، از حدود یکسال پیش شرکت بنز روابط خود با ایران را محدود کرد که این امر موجب گسترش عرضه خودروهای چینی در کشور شد، به‌طوری‌که هم‌اکنون سهم خودروهای تجاری اروپایی در کشور کاهش یافته است. وی در ادامه مي‌گوید: کاهش سهم این شرکت‌ها از بازار ایران موجب شد تا خروج این شرکت‌ها از بازار ایران از اهمیت چندانی برای آنها برخوردار نباشد.
اما آنچه مسلم است، با رفتن بنز از بازار کشور سایر تجاری سازان اروپایی نیز به فکر خروج از بازار ایران مي‌افتند که با این شرایط مي‌توان گفت طی ماه‌های آینده بازار خودروهای تجاری در کشور با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.
مدیر فروش شرکت رنوتراکس در این خصوص مي‌گوید: آنچه مسلم است تصمیمات شرکت بنز بر سایر شرکت‌های تجاری ساز اروپایی تاثیرگذار است و با این شرایط مي‌توان گفت که طی ماه‌های آینده مي‌توان شاهد تصمیم مشابه از سوی شرکت‌های رنو، اسکانیا و ولوو خواهیم بود که این به معنی خروج سایر شرکت‌های تجاری‌ساز اروپایی از کشور است.
فرید زاوه، کارشناس خودرو نیز در این خصوص مي‌گوید: خروج بنز از ایران مي‌تواند به دلیل مسائل سیاسی و تصمیمات درونی شرکت بنز صورت گرفته باشد، در صورتی‌که مسائل سیاسی در این خصوص دخیل باشد مي‌توان گفت که پس از بنز سایر تجاری‌سازان اروپایی نیز به مرور از بازار کشور خارج خواهند شد. وی در ادامه مي‌گوید: در صورتی‌که مسائل درون سازمانی دلیل این تصمیم باشد، خروج بنز بر روابط سایر شرکت‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.
اظهارات زاوه در حالی است که مدیر عامل دایملر در مجمع سالانه ‌اين شرکت مسائل سیاسی را دلیل خروج این شرکت از بازار ایران عنوان کرده بود که این امر نشان دهنده آن است كه از این پس و به مرور زمان باید شاهد خروج سایر تجاری‌سازان اروپایی از بازار کشور بود.
به گفته زاوه در صورت خروج بنز از بازار کشور به طور حتم بازار تجاری سازان با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد چرا که هم‌اکنون نزدیک به 25 تا 30 درصد بازار در اختیار این شرکت قرار دارد که خروج این شرکت از بازار داخلی به معنی کمبود خودروهای تجاری در بازار داخلی است.
نیمی از ناوگان باری فلج مي‌شود
افزون بر مشکل کمبود خودرو در بازار با خروج شرکت بنز از کشور، بازار با مشکل خدمات‌رسانی به خودروهای موجود در کشور نیز مواجه خواهد شد که این امر مي‌تواند تبعات به مراتب سخت تر از کمبود خودرو در کشور به وجود آورد، چرا که در صورت عدم تامین قطعه خودروهای موجود در کشور غیرقابل استفاده خواهند شد که این امر مشکلاتی به مراتب سخت‌تر به همراه خواهد داشت. ممقانی در این خصوص مي‌گوید: در حال حاضر نیز در این خصوص، خودرهای تجاری با مشکلات بسیاری مواجه هستند ،چرا که برخی قطعات در خودروهای تجاری کاربرد دیگر نیز مي‌توانند داشته باشند، به همین دلیل سفارش این قطعات با مشکلات بسیاری مواجه است که در صورت تشدید کاهش روابط تامین قطعه نیز با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.
زاوه نیز در این خصوص مي‌گوید: در حال حاضر 140 هزار تا 150 هزار دستگاه خودرو بنز در کشور تردد مي‌کنند که قطعات یدکی آنها به طور کامل به شرکت بنز وابسته است و در صورتی‌که این شرکت به دلیل مسائل سیاسی اقدام به توقف روابط با ایران کرده باشد مي‌توان گفت خودروهای مذکور در کشور با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد که این امر در نهایت به معنی فلج شدن بیش از نیمی از ناوگان حمل‌ونقل باری کشور است.
به گفته زاوه، عدم تامین قطعه از سوی شرکت بنز موجب مي‌شود تا پای واسطه‌ها برای تامین قطعه به کشور باز شود که این امر نیز به معنی افزایش قیمت قطعات یدکی در کشور خواهد بود.
زاوه در ادامه عنوان مي‌کند: علاوه بر قطع همکاری با کشور، مدیرعامل شرکت بنز خبر از واگذاری سهام 30 درصدی شرکت ایدم تولید کننده موتورهای بنز در کشور نیز داده است که این امر به معنی آن است که در صورت واگذاری سهام، تعمیر این موتورها نیز در شرکت ایدم با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد، که این امر به معنی آن است که کلیه محصولات قدیمی و جدید شرکت بنز از این پس مشکل کمبود قطعه و در نهایت مشکل خدمات‌رسانی را تجربه خواهند کرد.
اظهارات زاوه و ممقانی در خصوص وضعیت خدمات رسانی به خودروهای تجاری در حالی است که مدیرعامل شرکت بنز از در میان سهامداران عنوان کرده بود که روابط این شرکت با ‌ايران به انجام تعهدات قبلی محدود خواهد شد‌، و ارائه قطعات خودرو به‌ايران ادامه پیدا مي‌کند‌.
سهم اندک اروپایی‌ها از بازار
علاوه بر تصیمیم شرکت بنز مبنی بر خروج از بازار ایران ، اجرای قانون راه‌اندازی خطوط تولید در قبال دریافت مجوز واردات که از سال گذشته به مرحله اجرا گذاشته شد نیز موجب گردید تا روابط تجاری سازان اروپایی در کشور بیش از پیش کاهش یابد به طوری‌که به گفته مدیرعامل شرکت دایملر، گردش مالي سال گذشته اين شركت از سهم اين شركت در توليد موتورهاي ديزلي در ایران كمتر از 1/0 درصد از كل گردش 108 ميليارد دلاري اين شركت در كل جهان بوده است که رقم مذکور موجب مي‌شود تا خروج این شرکت از ایران بر روند اقتصادی آن تاثیرگذار نباشد.
مدیر فروش شرکت رنو تراکس در این خصوص مي‌گوید: تصمیمات گرفته شده از سوی مسوولان طی یکسال گذشته موجب محدود شدن بازار تجاری‌هاي شرکت‌های اروپایی در کشور شد به همین دلیل خروج این شرکت‌ها از ایران اهمیت چندانی برای آنها ندارد.
وی در ادامه عنوان مي‌کند: هم‌اکنون بازار تجاری‌ها در اختیار شرکت‌های چینی قرار گرفته که این امر بالطبع موجبات کاهش حضور اروپایی‌ها در بازار این خودروها را در پی داشته است.
به گفته زاوه هم‌اکنون بازار خودروهای کمپرسی در اختیار شرکت بنز است و سایر شرکت‌ها در این زمینه وارد نشده‌اند که با رفتن بنز بازار با مشکل تامین کمپرسی در کشور مواجه خواهد شد که برای جبران این کمبود باید خودروسازان به فکر شرکت جایگزین جدیدی باشند.
جولان چینی‌ها در بازار
از سوی دیگر و با خروج تجاری‌سازان اروپایی از کشور از این پس شاهد گسترش حضور چینی‌ها در کشور خواهیم بود که این امر با توجه به کیفیت کامیون‌هاي چینی مي‌تواند مشکلات جدیدی را در بازار این خودروها به همراه آورد، چرا که طی سال‌های گذشته تجاری‌هاي چینی وارد شده به کشور از لحاظ کیفی نتوانستند نظر متقاضیان این خودروها را به خود جلب کنند. مدیر فروش شرکت رنو تراکس در این خصوص مي‌گوید: بالطبع قطع همکاری تجاری‌سازان اروپایی گسترش ورود چینی‌ها به کشور را در پی خواهد داشت، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که کامیون یک کالای سرمایه‌ای محسوب مي‌شود که این امر شامل حال خودروهای تجاری نمی‌شود.
زاوه نیز در این خصوص مي‌گوید: کیفیت بستگی به قیمت دارد و در صورتی که خودروسازان خودرو با کیفیت سفارش دهند در این خصوص مشکلی به وجود نخواهد آمد.
زاوه معتقد است در صورت خروج تجاری سازان اروپایی از کشور به ناچار باید به تجاری‌سازان چینی روی آورد تا بازار با مشکل کمبود خودرو تجاری در کشور مواجه نشود.
وی در ادامه مي‌گوید: آنچه مسلم است وزارت صنایع و معادن و مسوولان کشور باید رویکرد جدیدی را در این‌خصوص پیش گیرند که در این خصوص مي‌توان به یافتن شرکاي جدید تجاری اشاره کرد.
به گفته زاوه، علاوه بر یافتن روابط تجاری جدید وزارت صنایع نیز باید خودروسازان را ملزم به تامین قطعات CKD با حجم بیشتری کند تا حداقل برای دو تا سه سال آینده در این خصوص با مشکل مواجه نشویم.
پیشنهاد مطرح شده از سوی زاوه در حالی است که به گفته مدیر فروش شرکت رنو تراکس هم‌اکنون خودروسازان با مشکل گشایش LC و تامین قطعه مواجه هستند و خرید فعلی آنها به صورت نقدی صورت مي‌گیرد که با توجه به مشکل نقدینگی که هم اکنون خودروسازان با آن مواجه هستند، امکان خرید بیش از حد قطعه یا سفارش وجود ندارد.
گرانی و کمبود در کمین تجاری‌ها
از سوی دیگر طی سال‌های گذشته قیمت خودروهای تجاری چینی عمده دلیل گرایش خودروسازان به سمت خودروهای چینی مطرح مي‌شد که با توجه به خروج تدریجی تجاری سازان اروپایی از کشور باید گفت از این پس شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی نيز خواهیم بود.
به گفته زاوه ، پیش از تصمیم اخذ شده از سوی شرکت بنز امکان ورود خودروهای چینی به کشور با قیمت مناسب وجود داشت اما با توجه به شرایط کنونی به طور حتم شرکت‌های چینی نیز در قرار دادهای خود تجدید نظر کرده که این امر به معنی گران شدن خودروهای تجاری است.
مدیر فروش شرکت رنو تراکس نیز در این خصوص مي‌گوید: در صورت خروج بنز از کشور باید شاهد رشد قیمت و کمبود خودرو در کشور باشیم، چرا که خودروسازان داخلی در اصل مونتاژ کار هستند و در صورتی‌که قطعه در اختیار آنها قرار نگیرد تولید کاهش و بالطبع خودرو در بازار با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.
تاريخ درج : 2010-04-18
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group