حميدرضا فيضآبادي، مدير بهينهسازي انرژي سازمان بهينهسازي مصرف سوخت گفت: خودروهاي سبك ديزلي از حدود 50 سال پيش جايگاه برتر را در خودروهاي سواري اروپا يافتهاند.
وي با بيان اين كه در حال حاضر بيش از50 درصد خودروهاي سواري اروپا ديزلي بوده و با سوخت گازوئيل حركت ميكنند، خاطرنشان كرد: مصرف سوخت خودروهاي سبك ديزلي چهار ليتر به ازاي 100 كيلومتر است كه رقم بسيار پاييني در صنعت خودرو محسوب ميشود.
وي افزود: همچنين در حال حاضر خودرو هيبريدي ديزلي در اروپا در حال توليد است كه مصرف سوخت آن به سه تا 2/3 ليتر در هر 100 كيلومتر كاهش يافته است.
او با بيان اين كه قدرت موتور و راندمان خودروهاي ديزلي بيشتر از خودروهاي بنزين سوز و آلايندگي آنها نيز كمتر است، تصريح كرد: همچنين طول عمر موتور در خودروهاي ديزل نيز بيشتر از خودروهاي بنزينسوز است.
وي افزود: علاوه بر اينها سوخت ديزل ارزانتر از سوخت بنزين بوده و در چند سال اخير به طور متوسط قيمت جهاني آن پايينتر از بنزين بوده است.
فيضآبادي با بيان اينكه در ايران نيز از حدود چهار سال پيش طرح توليد خودرو سواري ديزلي كليد خورده است، خاطرنشان كرد: اولين نسل موتورهاي سبك ديزل در كشور ساخته شده كه تا پايان سال1390 به توليد انبوه خواهد رسيد.
|