|
|
|
|
مجلس در مورد تعرفهها تجديدنظر خواهد کرد |
|
|
|
حميدرضا کاتوزيان در خصوص دلايل گراني خودروهاي توليد داخل گفت: گراني خودرو به دليل گران شدن مواد اوليه در پي مشکلات اقتصادي در دنيا و افزايش قيمت فولاد، مواد پليمري و ساير مواد اوليه به وجود آمده که در خودروها به کار ميرود.
وي ادامه داد: از سوي ديگر هزينههاي سربار در خودروسازيهاي دولتي و شبهدولتي ما بسيار بالا است.
کاتوزيان با اشاره به اين که در صنعت خودروسازي کشور، کاهش هزينه چندان مناسب صورت نميگيرد، تاکيد کرد: در قيمتگذاري يک روش به نام قيمت تمام شده (cost plast) با اضافه کردن سود روي آن و سپس فروش وجود دارد. نماينده مردم تهران ادامه داد: در روش هدفگذاري قيمتي توليدکننده ميخواهد ابتدا تعيين کند که به طور مثال خودرويي 7 ميليوني توليد کند و سپس به دنبال راهحلهايي ميرود که حول و حوش اين قيمت باشد.
وي افزود: در واقع خودروسازيهاي بزرگ دنيا در حال استفاده از اين روش هستند؛ يعني تعيين قيمت هدف و سپس بر مبناي آن، مواد مورد نياز براي ساخت خودرو نظير بدنه، سپر و سيستم موتور را تعيين ميکنند.
رييس کميسيون انرژي مجلس گفت: گاهي خودرويي بسيار لوکس هدف توليد قرار ميگيرد و دست توليدکننده براي توليد و استفاده از مواد گران باز است و گاهي براي عامه توليد ميکنند که انتخاب مواد برايشان محدودتر است تا به قيمت هدف برسند.
کاتوزيان با اشاره به اينکه صنعت خودرو سازي ما بر اساس قيمت تمام شده و روش اول تعيين ميشود، گفت: با روش قيمت تمام شده در صنايع خودروسازي داخلي قيمت نهايي تعيين ميشود که اين مساله به طور طبيعي قيمت را بالا ميبرد. وي عامل ديگر گراني خودرو را در اينکه بازار صنعت خودرويي کشور حالتي انحصاري دارد، دانست و گفت: البته چه انحصار دولتي باشد و چه انحصار بخش خصوصي، قيمت تعيين شده بالا ميرود.
نماينده مردم تهران و شميرانات در خصوص اينکه ميزان سهم دولت در گراني خودرو تا چه حد تاثيرگذار است؟ تاکيد کرد: بحث تعرفهها در مورد خودروهاي توليد داخل که بخشي از آن سهم دولت است، جايي ندارد؛ ولي در مورد خودروهاي وارداتي تاثير زيادي دارد.
|
تاريخ درج : 2010-08-11 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|