English
فارسي
     



سواري‌هايي كه وانت مي‌شوند
به‌طوري‌كه در ايران نيز پس از توليد وانت پيكان كه طراحي آن بر روي پلت‌فرم پيكان صورت گرفت، توليد وانت سمند و پژو405 در شركت ايران‌خودرو و وانت پرايد نيز در شركت سايپا در دستور كار قرار گرفته است. هرچند مسوولين اين دو شركت هنوز توليد اين وانت‌ها را به طور رسمي اعلام نكرده‌اند، اما شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه توليد اين وانت‌ها براي تست اوليه آغاز شده است و پس از انجام تست‌هاي اوليه توليد اين خودروها به عنوان وانت سبك در اين دو شركت آغاز خواهد شد.
اما طراحي و توليد وانت بر روي پلت‌فرم خودروهاي سواري اين شائبه را به وجود مي‌آورد كه آيا اين وانت‌ها به دليل اينكه بر روي پلت‌فرم خودروهاي سواري طراحي و توليد مي‌شوند از استقامت و ايمني لازم برخوردار هستند يا خير؟ هرچند كارشناسان صنعت خودرو ايمن نبودن اين وانت‌ها را رد كرده و معتقدند كه اين امر در ديگر خودروساز‌هاي دنيا نيز مرسوم است، اما به اين نكته اشاره مي‌كنند كه اين كار با تقويت سيستم تعليق واكسل عقب خودرو و تنها براي 500 كيلو بار صورت مي‌گيرد، اما در كشور ما حتي در صورت تقويت سيستم تعليق واكسل عقب خودرو استفاده صحيح از اين خودروها صورت نمي‌گيرد به‌طوري‌كه بارگيري كه توسط اين خودروها انجام مي‌شود در حد استاندارد نبوده و موجب ناايمن شدن اين خودروها مي‌شود.
از سوي ديگر ممنوعيت تردد خودروهاي باري سنگين در سطح شهر در طول روز نيز موجب شده كه وانت‌ها در كشور كارآيي بيشتري پيدا كنند. به‌طوري‌كه در حال حاضر بيشترين حجم بارگيري صورت گرفته در سطح شهر توسط وانت است كه در صورت ايمني نبودن اين خودروها و عدم استفاده صحيح از آنها مشكلات بسياري به وجود خواهد آمد.
ناايمن بودن وانت‌ها اثبات نشده
اوستا گودرزي، عضو هيات علمي دانشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت در خصوص توليد وانت بر روي پلت‌فرم خودروهاي سواري در دنيا مي‌گويد: زماني‌كه خودرويي در بازار با استقبال مواجه مي‌شود، شركت‌هاي خودروساز توليد وانت آن را در دستور كار خود قرار مي‌دهند اما عرضه آن را به بازار به زماني موكول مي‌كنند كه خودروي سواري ديگر با استقبال عمومي در بازار مواجه نباشد.
گودرزي در ادامه مي‌گويد: خودروسازان در دنيا اصولا بر روي پلت‌فرم خودروهاي سواري طراحي و توليد وانت را صورت مي‌دهند اما اين امر تنها براي حمل بار كمتر از 500كيلو انجام مي‌شود و اين خودروها كشش بارگيري بيش از 500 كيلو را نخواهند داشت. به همين خاطر در دنيا توليد وانت از سواري فقط براي حمل بار محدود صورت مي‌گيرد.
ايمني وانت‌هاي طراحي شده بر روي پلت‌فرم خودروهاي سواري يكي ديگر از مباحث مطرح شده است كه همواره با دو نظريه متفاوت از سوي كارشناسان مواجه است عده‌اي از كارشناسان معتقدند وانت‌هاي طراحي شده بر روي پلت‌فرم خودروهاي سواري از ايمني لازم برخوردار نيستند و حتي با وجود تقويت سيستم تعليق و واكسل اين خودروها به مرور زمان با مشكل مواجه خواهند شد اما برخي ديگر از كارشناسان معتقدند كه در صورت رعايت مسائل فني و حجم بار در نظر گرفته شده اين خودروها با مشكل مواجه نخواهند شد، گودرزي در اين خصوص مي‌گويد: به طور كلي ايمن نبودن اين وانت‌ها اثبات نشده ولي قطعا خودروي وانتي كه به صورت مستقل طراحي مي‌شود با وانتي كه براساس پلت‌فرم يك خودروي سواري طراحي مي‌شود از لحاظ ايمني متفاوت است به همين دليل است كه در دنيا از وانت‌هاي طراحي شده بر روي پلت‌فرم سواري كمتر استقبال مي‌شود و استفاده از اين وانت‌ها رو به افول است.
گودرزي معتقد است بازار خودروهاي تجاري ايران خيلي بزرگ و بي‌رقيب است كه اين امر انگيزه‌اي ‌شده براي تمام خودروسازها كه وارد اين بازار شوند تا بتوانند سهمي از اين بازار را به خود اختصاص دهند همچنين در حال حاضر بازار خودروهاي سواري رو به اشباع است، اما در خصوص خودروهاي تجاري اين امر صادق نيست و بازار پذيرش رقباي جديد را دارد.
داوود ميرخاني رشتي، رييس سابق انجمن خودروسازان نيز در خصوص توليد وانت‌ براساس پلت‌فرم خودروهاي سواري مي‌گويد: به طور معمول شركت‌هاي بزرگ خودروساز پس از طراحي يك پلت‌فرم توليد چند مدل خودرو مانند هاچ بك، سدان، استيشن و وانت را در دستور كار خود قرار مي‌دهند كه اين امر به خاطر سودآور كردن پلت‌فرم طراحي شده است.
به گفته ميرخاني رشتي خودروسازان براي توليد وانت بر روي پلت‌فرم خودروهاي سواري علاوه بر تقويت اكسل عقب و سيستم تعليق خودرو كمك فنرها سيستم ترمز و جلوبندي خودرو را نيز تقويت مي‌كنند.
در دنيا مرسوم است اما ...
بهنام خلج، مدير كيفي محصولات رنو در شركت پارس‌خودرو نيز در پاسخ به اين پرسش كه آيا خودروسازان ما از توانايي لازم براي توليد وانت بر روي پلت‌فرم خودروهاي سواري برخوردار هستند يا خير، مي‌گويد: سطح دانش فني خودروسازان داخل در‌حال‌حاضر رشد چشمگيري يافته، به همين دليل آنها مي‌توانند اين‌گونه وانت‌ها را با ايمني بالا به توليد رسانند، به گفته خلج تست‌هايي كه بر روي وانت انجام مي‌شود سهل‌تر از خودروهاي سواري است، چون وانت خودروي كاري محسوب مي‌شود، اما سواري در رده خودروهاي خانوادگي قرار دارد به همين دليل تست‌هاي صورت گرفته در وانت‌ها از لحاظ تست آلايندگي و ميزان مصرف سوخت راحت‌تر صورت مي‌گيرد كه اين امر موجب مي‌شود توليد اين نوع خودروها به راحتي انجام شود.
خلج در پاسخ به اين پرسش كه توليد وانت براساس پلت‌فرم خودروهاي سواري تا چه ميزان در دنيا متداول است نيز مي‌گويد: اگر تغيير در طراحي خودرو به صورت كلي باشد، اين مساله در دنيا متداول است اما ايجاد تغييرات فقط در ظاهر خودرو تنها موجب ناايمن‌شدن اين نوع از خودروها مي‌شود به همين دليل خودروسازان از اين روش براي طراحي و توليد استفاده نمي‌كنند.
به گفته خلج، علاوه بر تقويت سيستم تعليق واكسل عقب خودرو براي توليد وانت بايد مركز ثقل خودرو نيز به عقب منتقل شود كه اين امر موجب تغيير هندلينگ خودرو به‌طور كامل مي‌شود و اكثر خودروسازان توليد وانت به اين روش را در دستور كار خود قرار‌داده‌اند.
زاوه، كارشناس صنعت خودرو نيز در اين خصوص مي‌گويد: وانت‌هايي كه بر روي پلت‌فرم خودروهاي سواري توليد مي‌شوند در رده‌هاي خودروهاي فوق سبك هستند و تنها مصارف شهري دارند. وي معتقد است نوع استفاده با ساير كشورها نيز متفاوت است به‌طوري‌كه ما وانت‌هاي شهري را براي جابه‌جايي بار سنگين مورد استفاده قرار مي‌دهيم كه اين امر موجب كاهش ضريب ايمني اين خودروها مي‌شود.
به گفته زاوه وانت‌هاي سنگين بر روي پلت‌فرم خودروهاي SUV و ديفرانسيل عقب طراحي و توليد مي‌شود كه اين وانت‌ها قابليت جابه‌جايي 1 تا 5/1تن بار را دارند و براي مصارف شهري از ايمني لازم برخوردار هستند.
تاريخ درج : 2008-10-05
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group