ساسان قرباني، كارشناس صنعت خودرو و قطعهسازي گفت: مسيرهاي ورود قطعات چيني به كشور، مشخص و شفاف نبوده به همين دليل آمار دقيقي نيز در اين زمينه وجود ندارد. وي با بيان اينكه با نگاهي به بازار متوجه ميشويم حجم قطعات بيكيفيت چيني به شدت افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: در اين شرايط مشخص نيست چه مكانيسمهايي وجود دارد كه به جاي حمايت از توليد داخلي، قطعات بيكيفيت چيني به راحتي وارد كشور ميشود. او با بيان اينكه چين مقام اول را به عنوان سازنده بيكيفيتترين كالاها در جهان داشته و از بين توليدات با سطوح كيفي بسيار نامرغوب، نامرغوب و متوسط اين كشور، كالاهاي با سطح كيفي بسيار نامرغوب وارد ايران ميشود، ادامه داد: در اين ميان برخي از قطعات چيني از مجاري رسمي وارد كشور شده و مسوولان نظارتي و موسسه استاندارد بايد در قبال كيفيت نامرغوب قطعات وارداتي از اين مجاري پاسخگو باشند. قرباني با بيان اينكه برخي از قطعات چيني نيز از مجاري غيررسمي و قاچاق وارد ميشود، تصريح كرد: در اين زمينه نيز مسوولان نظارتي در خصوص عدم مقابله با چنين وارداتي بايد پاسخگو باشند. وي افزود: در مجموع واردات قطعات بيكيفيت چيني به وسيله برخي شبكههاي خاص و بعضا بانفوذ صورت ميگيرد كه نام و نشان آنها نيز چندان مهم نيست، بلكه مهم آن است كه شرايطي ايجاد شود تا زمينههاي فعاليت اين شبكهها از بين رفته يا محدود شود.
|