English
فارسي
     



... و ادغام همچنان راه‌حل است
گروه خودرو- صنعت قطعه‌سازي كشور همچنان بحران‌زده است، بحران قطعه‌سازي اگر چه بسياري از قطعه‌سازان را ورشكسته و يا در شيب سقوط قرار داده اما بيش از آن صنعت خودروسازي را تحت‌الشعاع قرار داده به طوري كه ميزان توليد خودروسازها از نيمه اول سال با كاهش چشمگيري روبه‌رو شده است.
حال اين سوال مطرح است كه در شرايط فعلي چه راهكاري پاسخگوي بحران‌هاي ايجاد شده است.
عبدا... بابايي مدير فروش شركت پارس‌خودرو در پاسخ به اين سوال عنوان مي‌كند كه بهترين راهكار ادغام خودروسازان است.
وي به چند نمونه از ادغام صورت گرفته در دنيا و نحوه پياده‌سازي آنها اشاره كرده و مي‌گويد: مديران خودروساز برتر جهان در راستاي كاهش هزينه‌ها و افزايش سينرژي در حوزه تحقيق و توسعه اقدام به تشكيل اتحادهاي استراتژيك مي‌كنند به طور مثال شركت موفق رنو- نيسان در ابتدا با تشكيل هيات‌مديره مشترك و به اشتراك‌گذاري سرمايه‌هاي خود در سال 1999از رتبه 10 و 11 در بين خودروسازان به رتبه 5 و 6 جهان در رده‌‌بندي سال 2007 رسيد.
سپس با ايجاد «سازمان تامين و مديريت زنجيره تامين‌» عملا هزينه‌ها و ريسك‌هاي خود در رابطه با قطعات را حل كرد و دو شركت از ظرفيت مشترك جهت تامين مواد اوليه و قطعات در كل مناطق جهان استفاده كردند و اين درست پاسخ شما در رابطه با حل بحران قطعات است همان طور كه مي‌بينيد به دليل نبود سازمان مشترك جهت تامين قطعات در ايران در حال حاضر قطعه‌سازان دست به كار شده‌اند و كميته بحران تشكيل داده‌اند و ما اگر بخواهيم كيفيت محصول را بالا ببريم بايد به قطعه‌ساز توجه كنيم؛ اگر تيراژ قطعه بالا باشد براي قطعه‌ساز صرف مي‌كند كه براي بالا بردن كيفيت محصول هزينه كند، يعني افزايش كيفيت با حفظ قيمت رقابتي، تنها با تيراژ بالا امكان‌پذير است.
وي ادامه مي‌دهد: موضوع بعدي بحث كاهش هزينه‌ها و چابك شدن سازمان‌ها است تا به وسيله حذف هزينه‌هاي موازي در نزد هر خودروساز عملا توانايي كاهش هزينه‌ها را براي مشتري نهايي به دست آورد كه مي‌توان از هزينه‌هاي ذيل نام برد:
هزينه‌هاي سنگين R&D (مانند پروژه خودروي ملي يا موتور ملي)، هزينه‌هاي تامين منابع (مديريت استراتژيك زنجيره تامين)، هزينه‌هاي بازاريابي و توزيع (هزينه‌هاي برندسازي) و هزينه‌هاي سرباربا مطالعه هزينه‌هاي بالا به اين نكته پي خواهيم برد كه در‌حال‌حاضر تمامي هزينه‌هاي مطروحه در هر يك از خودروسازها به طور وحشتناكي موجود است و اين به معناي اتلاف سرمايه‌هاي كشور است، در صورتي كه با اتحاد خودروسازها و ايجاد هم‌افرايي (Synergy) مي‌توان هزينه‌ها را به شدت كم كرد و توان رقابتي لازم را براي بقا در تجارت جهاني به دست آورد. به عنوان مثال گروه پژو – سيتروئن (PSA) در سال مالي 2007 موفق به صرفه‌جويي 600ميليون يورويي از محل هم‌افزايي گروهي شده و در عين حال بازار خود را نيز گسترش داده است.


بابايي بحث ادغام خودروسازها را اينگونه ادامه مي‌دهد: نكته بعدي در رابطه با سبد محصول و برند هر يك از خودروسازان است. به طور مثال يك شركت در رابطه با خودروهاي سواري موفق‌تر بوده در حالي كه شركت ديگري در رابطه با توليد خودروهاي تجاري موفق عمل كرده و ادغام اين دو مي‌تواند سبد محصول شركت ادغامي را تكميل و تنوع محصول را بالا ببرد و با ايجاد يك برند قوي توانايي رقابت در عرصه جهاني را به دست آورد. زيرا در‌حال‌حاضر بحث مالكيت نسبت به مديريت برند در حاشيه بوده و برند است كه اهميت دارد و شركت‌هايي كه به برون‌سپاري فعاليت‌هايشان مشغول هستند در راستاي همين استراتژي گام برمي‌دارند.
مدير فروش شركت پارس‌خودرو بحران‌هاي مالي خودروسازان را يكي ديگر از عوامل بحران خوانده و در اين زمينه مي‌گويد: بحران‌هاي مالي در دو بعد قابل پيگيري است يكي از بعد كمبود نقدينگي و ديگري بعد نداشتن قدرت جهت افتتاح حساب‌هاي ارزي و اين بعد در مواقعي كه كشور در حالت تحريم اقتصادي است، فشار بسيار زيادي را بر ساختار خودروسازان وارد مي‌كند اما خودروسازان در صورت ادغام با يكديگر مي‌توانند با انجام سرمايه‌گذاري يك بانك مشترك ايجاد كنند تا از اين راهكار هم قدرت مالي خود را براي تامين قطعات يدكي خودرو و توليد به دست آورند و هم بتوانند به‌طور قدرتمندتري در حوزه ليزينگ فعاليت كنند و خودروسازان با داشتن چنين ساختار مالي قدرتمندي نه تنها مي‌توانند مشكلات مالي و ارزي خود را برطرف كند بلكه مي‌توانند با ايجاد امكانات مالي براي قطعه‌سازان صنعت خودروسازي را توسعه و قيمت را كاهش و كيفيت را افزايش دهند.
وي ادامه مي‌دهد: به طور مثال گروه پژو – سيتروئن با ايجاد بانك مالي PSA ساختار مالي خود را اصلاح كرد اين بانك فروش خودروهاي پژو و سيتروئن را با تامين مالي تامين‌كنندگان و نمايندگان فروش خود و ارائه خدمات مالي به خريداران، آنها را پشتيباني مي‌كند كه وام‌هاي قابل توجهي به مبلغ 22976 ميليون يورو در سال 2006 پرداخت شده است.
بابايي همچنين مي‌گويد: اما بحثي كه مي‌تواند به يكپارچه‌سازي خودروسازان كمك كند بحث استفاده از تكنولوژي اطلاعات در صنعت خودروسازي است همانطور كه مي‌دانيد خودروسازان بطور پيوسته در حال بهبود سيستم‌هاي اطلاعاتي خود هستند و هزينه‌هاي زيادي را صرف به دست آوردن اين تكنولوژي مي‌كنند اما هيچ‌گاه از تجربيات رقبا بهره‌مند نيستند لذا خودروسازان با ايجاد سازمان IT مشترك اقدام به بهبود فرآيندهاي جاري سازمان و كاهش هزينه‌هاي خود مي‌كند بطور مثال يكي از اولين اقدامات شركت رنو – نيسان ايجاد سازمان تكنولوژي اطلاعات بود و از اين طريق توانست با به اشتراك‌گذاري فرآيندها و اطلاعات خود هزينه‌هاي بسيار هنگفتي را صرفه‌جويي كند.
تاريخ درج : 2008-07-20
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group