|
|
|
|
خودرو مديران از دهه 50 تاكنون |
|
 |
|
در آن سالها بيشتر مديران كشوري با درآمدي مناسب سوار بر خودروهاي كشيده همچون كاديلاك ميشدند.
نگاه مردم به اين خودروها نسبت به ديگر خودروهايي كه شايد هم قيمت نيز بودند، بهگونهاي ديگر متصور ميشد. بيشتر مردم در برخورد اول با راننده اين نوع خودروها تصور مديريتي داشتند.
به گفته قديميها، صاحبان اين گونه خودروها بهرغم سرعت و شتاب خودروهاي مذكور، سعي بر آن داشتند تا با پرستيژي خاص و براساس قوانين راهنمايي و رانندگي تردد كنند. به گفته قديميها، كاديلاك و شورلت به دليل كيفيت و زيبايي و نيز قيمت مناسب چنان در ميان قشر مديريتي كشور جامعه آن زمان رخنه كرده بود كه بيشتر مديران سوار بر خودروهاي كشيده و بزرگ ميشدند و در مجموع
دهه 50 و 60هجري شمسي بورس خودرو مديران عبارت از كاديلاك، بيوك و شورلت نوا بود.
اما با نزديك شدن به دهه 70 شمسي با افزايش توليد خودروهاي جديد ساخت داخل همچون پژو 405 سلايق و خواستههاي نسل جديد تغيير يافت. بهطوري كه پژو 405 خودرو مديران شد. با ورود خودروهاي خارجي (گالانت، تويوتاو هيوندا) بعضا برخي مديران بخش خصوصي با درآمد مكفي همراه با اقشار بازاري با درآمد بالا به اينگونه خودروها تمايل نشان دادند اما به دليل گراني قيمت خودروهاي وارداتي بيشتر قشر مديريتي كشور با درآمد متوسط بالا به پژو 405 گرايش داشتند تا اينكه در اواخر دهه 70 با توليد خودرو پژو پارس، مديران با سطح شغلي بالا همچون نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اينبار به اين خودرو گرايش پيدا كردند و حتي تا به امروز نيز نگاه مردم به اين خودرو نگاهي كلاسيك است.
البته دوو سيلو نيز با وجود آنكه در اواخر دهه 70 به بازار آمد جزو خودرو مديران بخش خصوصي كشور برچسب خورد.
اما در سال 81 هجري شمسي همزمان با ممنوعيت واردات خودرو؛ بازار خودروهاي وارداتي نيز همچنان در انتظار خودرو جديد بود تا اينكه سايپا و ايرانخودرو اين بازار مطلوب را شناسايي نموده و مورد هدف قرار دادند بهطوريكه ايرانخودرو با طراحي خودرو سمند در سال 81 نخستين سمند را به بازار عرضه كرد. در سالهاي ابتدايي توليد اين خودرو، هجوم طرفداران خودروهاي وارداتي از يكسو و تقاضاي اقشار تحصيلكرده با درآمد بالا از طرفي ديگر موجب شد خودرو مذكور محبوب بيشتر خانوادهها شود و حتي خودرو سازمانها و ارگانهاي دولتي رده بالا محسوب شود.
با برطرف شدن برخي اشكالات اين خودرو و تعصب زياد مسوولان كشور نسبت به خودرو ملي، به تدريج خودرو سمند با مدلهاي متنوع (الايكس؛ سمند سال) در هر سال جزو محبوبترين خودرو در نزد بيشتر افراد به شمار رفت. صادرات سمند به كشورهاي خارجي و استقبال مشتريان برون مرزي از اين خودرو؛ يكباره اعتماد به نفسي مضاعف به دستاندركاران اين خودرو ارائه داد و اين خودباوري موجب شد متوليان خودرو سمند تصميم گيرند از تجربيات خويش بهره برده و اينبار به جاي سمند، خودرو سورن را به بازار معرفي نمايند كه مديران رده بالاي كشور را يكباره غافلگير نمايد.
در واقع سورن با تجهيزاتي همچون ايربگ، ترمز ABS، فرمان تلسكوپي و قابليت نصب GPS يا سيستم ماهوارهاي در تلاش خود كه محبوبمديران كشور قرار گيرد موفق بوده است.
اين خودرو نيز كه از قدمت طراحي توليد آن اندك زماني ميگذرد با صادرات به كشورهايي همچون آلمان، اسپانيا، ايتاليا، تركيه، الجزاير، اكراين و امارات همواره جزو خودرهاي مورد اطمينان بسياري از مشتريان خارجي قرار گرفته است.
در سالهاي اخير نيز مديران نهادها و نيز سازمانهاي كشوري به سورن بيش از ديگر خودروهاي بازار گرايش يافتند. شايد علت آن قيمت و ملي بودن اين خودرو موجب شده است تا به جاي خودروهاي وارداتي همكلاس، سورن را برگزينند.
از سوي ديگر شركت سايپا نيز خودروي زانتيايي خويش را ناگهان در بين ارگانها و سازمانها مشاهده كرد، البته زانتيا سفيد اين روزها به غير از خودرو مديران نقش يك خودرو گشت نامحسوس را نيز ايفا ميكند. |
تاريخ درج : 2008-10-05 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|