این خودرو که تولید آن از سال ۷۲ در شرکت سایپا آغاز شد در جایگاه پرفروشترین خودرو ایران قرار دارد. خودرو محبوب ایرانیها که در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید آن از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت، از پر حادثهترین خودروهاي کشور نیز شناخته میشود. حال دستاندرکاران صنعتی کشور با تعریف استانداردهای 55 گانه در پی استانداردسازی خودرو مذکور برآمدهاند. هرچند به گفته رییس موسسه استاندارد این خودرو استانداردهای مذکور را پاس کرده اما با این اوصاف باید دید که در حال حاضر چه تغییری در پراید ایجاد شده است. پاسخ این سوال را رییس موسسه استاندارد به جای خودروسازها داده است. وی با اشاره به اینکه بیشتر نگرانیهای مردم و پلیس از خودرو پراید بوده که با اعمال استانداردهای 51 گانه تغییرات اساسی در این خودرو ایجاد شده است تاکید کرده که برای موفقیت در تست تصادف، 70 قطعه جدید به خودروی پراید افزوده شده و بدنه خودرو نیز مقاوم شده است. وی همچنین تاکید کرده که حدود 70 کیلوگرم به وزن پراید افزوده شده است. گفتههاي برزگري در حالي است كه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان افزایش وزن خودرو مصرف سوخت را افزایش میدهد. ريیس سازمان استاندارد در ادامه سفت بودن فرمان پراید را یکی دیگر از مشکلات این خودرو برشمرده و اظهار داشته که در تولیدات جدید، این مشکل هم برطرف شده است. بنابراین با توجه به گفتههای برزگری باید امید داشت که خودرو جدید پراید که استانداردهاي 51گانه را پاس کرده خودرویی متفاوت از خودرویی که عامل بروز بسیاری از تصادفات جادهای است، باشد. |