|
|
|
|
تولید دو خودروی داخلی متوقفشد |
|
|
|
نظامالدین برزگری افزود: از این پس گروههای کارشناسی ویژه، علاوه بر بازرسی مستمر خط تولید، محصول نهایی خودروسازان را نیز در آزمایشگاههای داخلی و خارجی بررسی ميکنند.وی گفت: در صورت رعایت نشدن کامل استانداردهای 51 گانه از شمارهگذاری خودرو جلوگیری ميشود. برزگری درباره علت تاخیر در ارائه گزارش اقدامات خودروسازان در رعایت کامل استانداردهای اجباری 51گانه با توجه به گذشت حدود 10روز از پایان مهلت تعیین شده سازمان استاندارد گفت: برخی خودروسازان از چند ماه پیش مدارک و مستندات لازم را ارائه کردند و پس از بررسی، گواهیهای لازم به آنها داده شد اما برخی نیز در آخرین روزهای مهلت تعیین شده مستندات خود را ارائه کردند که بررسی آنها چند روز طول کشید.وی افزود: پس از بررسی مستندات خودروسازان مشخص شد به جز خودروی سایپا 141 و پژو آر.دی بقیه خودروها توانستند استانداردهای 51گانه را اعمال کنند.
ريیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: خودروسازان کوچک در کشور مانند راین خودرو و کرمان خودرو نیز استانداردهای 51گانه را در تولید محصولات خود رعایت کردهاند.وی درباره پژو 405 که باید تا پایان مهر همه استانداردهای51گانه در تولید آن اعمال شود، اظهار كرد: در تولید این خودرو تغییرات اساسی از جمله تغییر موتور به TU5 و بدنه و سیستم ترمز و تغییر و طراحی برخی قطعات و تست تصادف با همکاری یکی از کشورهای اروپایی انجام شد و توانست گواهیهای لازم را کسب کند و در این خودرو نیز استانداردهای 51 گانه اعمال شده است.
ريیس سازمان استاندارد درباره دیگر خودروهای سواری تولید ایران خودرو گفت: در تولید انواع پژو 206، انواع سمند، پژو پارس و تندر 90، استانداردهای 51گانه رعایت شده است.وی افزود: در گروه سایپا نیز سایپا 111 که در کاشان تولید ميشود، توانست استانداردهای 51 گانه را کسب کند و در تولید مینیاتور با نام جدید تیبا نیز استانداردها رعایت شده است.برزگری گفت: شرکت سایپا همچنین پراید جدید 132 را در 4 مدل LX، SX، EX و CX با استانداردهای 51 گانه تولید کرده است که جایگزین پراید صبا 131 ميشود.
برزگری گفت: سایپا 141 حتی از لحاظ اسنادی هم نتوانست گواهی آزمایش تصادف و سایر موارد را دریافت کند و از اول مهر دستور توقف تولید آن صادر شد و خوشبختانه 2 روز بعد شرکت سایپا هم توقف تولید آن را اعلام کرد.
برزگری در پاسخ به این پرسش که آیا نصب ترمز ضد قفل یا ای بی اس و کیسه هوا جزو استانداردهای 51 گانه اجباری بوده است گفت: این موضوع به ویژه مورد توجه پلیس راهور ناجا است و ما نیز با هر فرد یا ارگانی که در ارتقای ایمنی تلاش کند، همصدا هستیم و در شورای سیاستگذاری خودرو نیز برای نصب ترمز ای بی اس و کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو خودروهای سواری توافقی میان پلیس با خودروسازان منعقد شد.وی افزود: مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده است از این پس هیچ خودرو سواری، بدون ترمز ای بی اس از کارخانه خارج نميشود.برزگری گفت: کیسه هوا جزو استانداردهای اجباری نبود اما مقرر شد خودروهای تولیدی کشور در مقابل صندلیهای جلو خودرو، کیسه هوا نصب کنند.ريیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: در توافق با گروه سایپا نیز بر ضرورت نصب ترمز ABS و کیسه هوا تاکید و تغییراتی در داشبورد سواریهای سایپا داده شده است. |
تاريخ درج : 2010-10-06 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|