|
|
|
|
طرح جدید سایپا برای ارتقای ایمنی پراید |
|
 |
|
تولید پیکان نیز پس از 38 سال آن هم با اصرار مسوولان وقت متوقف شد و با توجه به ضرری که با خداحافظی پیکان متوجه ایران خودرو شد ميتوان گفت خروج پراید از سایپا سختتر از خداحافظی پیکان خواهد بود، به همین دلیل مسوولان سایپا با توجه به انتقاداتی که به خودرو پراید ميشود تغییر و تحول و اخذ استانداردهای داخلی روی این خودرو را در دستور کار خود قرار دادهاند تا به این طریق بتوانند با جلب رضایت مسوولان و مردم و با توجه به اخذ استانداردها، گاو شیرده خود را حفظ کنند.
براساس برنامه شرکت سایپا و به گفته معاون مهندسی اين شركت از ابتدای سال جاری تولید نسیم (پراید هاچبک) متوقف و خودرو سایپا 111 به عنوان خودرو جایگزین وارد بازار شده، X132 نیز به عنوان جایگزین 132 روی پلت فرم X100 از مرداد ماه وارد بازار خواهد شد. علاوه بر دو خودرو مذکور، 141 جدید نیز جایگزین 141 قدیميميشود . از سوی دیگر 131 به عنوان خودرو جایگزین صبا (پراید صندقدار) از دی ماه سال جاری وارد بازار خواهند شد.
تغییرات صورت گرفته نشان دهنده آن است که سایپا سعی دارد تا با استانداردسازی پراید و ایجاد تغییرات ظاهری و فنی خودرو تنها با مدلهای قدیميپراید خداحافظی کرده، اما همچنان پلت فرم این خودرو را حفظ کند.
مرتضی شفیعی معاون مهندسی سایپا روز گذشته در نشست خبری که به منظور بررسی پروژه X100 (محصولات بهینه شده پراید) برگزار شد در خصوص ارتقای ایمنی پلتفرم پراید اظهار داشت: طرح بهروزرسانی و ارتقای استانداردهای پراید از سه سال پیش آغاز و این خودرو به منظور اخذ استانداردهای کرش تست (تست تصادف)، تستترمز وترمز ضد قفل به کشورهای دارای مراکز تست فرستاده شد و براساس نتایج تست، طرح X100 براي ارتقاي پلتفرم پرايد در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون تغییر خطوط تولید در حال انجام است.
به گفته شفیعی در مجموع 30 درصد خطوط تولید پراید تغییر خواهد کرد که تغییر خطوط تا پایان سال جاری به اتمام ميرسد.
معاون مهندسی شرکت سایپا در ادامه گفت: تا پایان سال جاری 650 هزار دستگاه انواع پراید با ارتقای ایمنی و کیفیت تولید خواهد شد.
وی در ادامه افزود: در طرح X100، تقویت بدنه خانواده پراید به منظور پاسخگویی به استانداردهای تصادف و تغییرات طراحی نیز صورت گرفته است.
معاون مهندسی شرکت سایپا همچنین از جایگزینی سیستمترمز ABS در انواع خودرو پراید خبر داد و گفت: در طرح X100 ترمزها به طور کامل به ABS مجهز ميشوند.
وي با بيان اين كه پروژه X100 پرايد بدون ايربگ وترمز ABS موجب افزايش هزينه حدود 550 تا600 هزار تومان در هر دستگاه خودرو شده است، تصريح كرد: اين هزينه از خريدار گرفته نخواهد شد. در واقع حاشيه سود شركت در پروژه X100 حدود 20 درصد كاهش يافته و افزايش هزينه محصولات پرايد با پلت فرم X100 مربوط به امكانات اضافي خواهد بود.
شفیعی در خصوص تاثیر این تغییرات در قیمت تمام شده انواع خودرو پراید افزود: تغییرات مربوط به بخش ارتقای ایمنی محصول است و هزینه ای از مردم مطالبه نخواهد شد، بنا براین هیچ تاثیری روی قیمت تمام شده برای مشتری ندارد، اما در خصوص هزینههايی که مربوط به تزئینات داخل ميشود اندکی افزایش قیمت خواهیم داشت.
به گفته او وزن پرايد در پروژه X100 حدود 50 تا 60 كيلوگرم افزايش يافته است كه متناسب با آن قدرت موتور اين خودرو نيز افزايش مييابد.
هر 30 ثانیه یک پراید
تغییرات صورت گرفته به منظور حفظ پلتفرم پراید در حالی است که هم اکنون بیش از پنج خودرو در رنج قیمتی 5هزار دلار به عنوان خودرو ارزان قیمت در دنیا تولید ميشوند، اما ظاهرا سود ده بودن خودرو پراید و تقاضای بالا برای آن موجب شده تا مسوولان به فکر جایگزین برای این خودرو نباشند.
به گفته شفیعی هر 30 ثانیه یک دستگاه از مجموعه پراید در گروه خودروسازی سایپا تولید ميشود که آمار مذکور بیانگر آن است که روزانه 2500 دستگاه انواع پراید در این شرکت به تولید ميرسد و توقف هر دقیقه خط تولید، میلیونها تومان ضرر و زیان متوجه سایپا خواهد کرد .
معاون مهندسی با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر 300 کارخانه قطعهساز درگیر تولید قطعات انواع خودرو پراید هستند که این امر بیانگر تعطیلی 300 کارخانه در صورت توقف تولید پراید است. شفيعي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره علل سرمايهگذاري براي ارتقاي خودرو پرايد و عدم از رده خارج كردن اين خودرو و سرمايهگذاري براي توليد محصول جديد آن گفت: در حال حاضر ما با شرايط ويژهاي مانند شرايط بانكي در ايران توليد ميكنيم.
بنابراين عرضه پرايد روي پلتفرم X100 به اين سادگيها هم نيست. وی همچنین عنوان کردکه ورود پلت فرم جدید نیازمند حمایت مالی از سوی دولت است.
شفیعی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: در تمام دنیا خودروسازان برای ورود خودرو جدید از سوی دولت حمایت مالی ميشوند، اما در کشور ما در این خصوص نه تنها حمایتی از سوی دولت صورت نميگیرد، بلکه بانکها نیز از پرداخت وام به خودروسازان امتناع ميکنند که این امر موجب ميشود تا خودروسازان با مشکلات مالی مواجه شوند.
وی افزود: خودروسازان زمانی ميتوانند برند جدید وارد بازار کنند که به تیراژ یکمیلیون دستگاه در سال دست پیدا کنند، اما تاکنون ما نتوانسته ایم به این تیراژ برسیم.
شفیعی در پاسخ به این پرسش که آیا سایپا برنامهای برای تعیین جایگزین پلت فرم پراید دارد نیز اظهار داشت: بهترین کار در اين خصوص اين است که به مرور استانداردهای این خودرو را ارتقا داده و پس از آن وارد مقوله بدنه شده و در نهایت محصول جدید را وارد کنیم.
وی در خصوص اینکه چرا از خودروهای ارزان قیمت موجود در دنیا به عنوان جایگزین پراید در نظر گرفته نميشوند نیز افزود: ارزانترین خودرویی که ما پس از بررسی به آن رسیدیم، خودرو ریو بود که در حال حاضر نیز این خودرو با حاشیه ضرر و زیان وارد بازار ميشود و سایر خودروهای ارزان قیمت نیز به لحاظ کیفی در سطح قابل قبول قرار ندارند.
دو جایگزین برای زانتیا
خداحافظی زانتیا از خط تولید و خودرو جایگزین آن یکی دیگر از سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران بود. به گفته شفیعی جایگزین زانتیا 3 سال پیش انتخاب شد، اما تغییر برخی از مقررات موجب شد تا خودرو انتخاب شده نتواند وارد خطوط تولید شود. در آن زمان مسوولان وزارت صنایع و معادن اعلام کردند که نباید خودرو لوکس وارد کشور شود، به همین دلیل مذاکرات با وجود صرف هزینه کلان متوقف شد. وی در ادامه افزود : اما با تغییر مسوولان وزارت خانه رویه خودرو جایگزین نیز تغییر کرد و این مجوز به شرکت سایپا داده شده تا خودرو با رنج قیمتی زانتیا وارد بازار کند، به همین منظور نیز تولید دو خودرو در دستور کار قرار گرفت.
هرچند معاون مهندسی شرکت سایپا از بردن نام خودروهای جایگزین امتناع کرد، اما شنیدهها حکایت از آن دارد که سیتروئن C3 و کیا سراتو به عنوان خودروهای جایگزین وارد خط تولید شرکت سایپا خواهند شد.
تیبا آبان ماه ميآید
هرچند مسوولان شرکت سایپا چندی پیش 27 مهرماه را زمان تحویل تیبا اعلام کرده بودند، اما در این نشست تحویل این خودرو به اوایل آبان ماه موکول شد .به گفته شفیعی برای تولید سالانه150 هزار دستگاه تیبا ظرفیت سازی شده و تولید این خودرو بستگی به کشش بازار و ظرفیت تولید قطعه سازان دارد.وی در ادامه افزود: سری اول این خودرو به منظور سنجش بازار صورت ميگیرد و پس از باز خورد تعداد تولید در نظر گرفته ميشود.
|
تاريخ درج : 2010-10-17 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|