|
|
|
|
تولید 6 خودرو جدید رنو در ایران |
|
 |
|
پیمان کارگر که با حضور سه ماهه خود در ایران توانسته مشکلات تامین قطعه تندر را تا حدودی برطرف کند، از برنامههای بلند پروازانه رنو در ایران سخن گفت. وی در این نشست عنوان کرد که ایران در حال حاضر پانزدهمین شریک تجاری شرکت رنو محسوب ميشود، اما طی دو تا سه سال آینده باید در زمره 5 شریک اول تجاری رنو قرار گیرد.
استنادکارگر در این مورد نیز به برنامه ریزی تولید 6 محصول رنو در ایران است.تولید سه خودرو در ایران خودرو و تولید سه خودرو دیگر در پارس خودرو.
وی در این مورد تاکید کرد که به منظور تحقق این امر رنو سهم خود در بازار ایران را با افزایش تولید و ایجاد تنوع در خودروهای عرضه شده در بازار ایران محقق خواهد کرد.
اظهار نظر مدیر عامل رنو پارس در مورد سطح همکاریهای رنو و خودروسازان کشورمان در حالی است که حضور رنو در ایران طی چهار سال گذشته و به منظور تولید تندر خیلی موفقیت آمیز نبوده است. بهطوریکه این خودرو هنوز به تولید انبوه نرسیده است، و خودروسازان دستاندرکار نیز از ضرر تولید آن رهایی ندارند.
افزایش سهم رنو در بازار ایران
پيمان كارگر مديرعامل رنو پارس در خصوص اهداف حضور رنو در ايران گفت: يكي از اهداف رنو افزایش سهم در بازار ايران با رشد توليد و افزایش سهم استراتژي این شرکت در صنعت خودروسازی ايران است.
به گفته کارگر براي تحقق اين امر توليد تندر 90 از ابتداي سال تاكنون دو برابر شده و از روزي 100 دستگاه در ابتداي سال به 220 دستگاه در روز افزايش يافته است و اميدواريم اين سهم تا پايان سال به 300 دستگاه در روز برسد. اما یکی از مشکلات تولید تندر تکسورسی بودن قطعهسازان این خودرو است؛ این در حالی است که به گفته مديرعامل رنو پارس مشکل مذکور در حال برطرف شدن است.
به گفته کارگر هماکنون خودروسازان و قطعهسازان تعامل بسیار خوبی بایکدیگر دارند و در خصوص قطعاتی که با مشکل تکسورسی مواجه هستند نیز قطعهساز دوم در نظر گرفته شده تا به این طریق مشکل تامین قطعه برطرف شود.
وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند دبل سورس در نظر گرفته شده نیز اظهار داشت: در این خصوص قطعات مشکل ساز مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت برای 10 قطعه که با مشکل تامین مواجه بودند دبل سورس در نظر گرفته شد.
کارگر همچنین به تولید دیگر محصول رنو در ایران یعنی مگان اشاره کرد و افزود: علاوه بر رشد تولید تندر 90 رشد تولید مگان نیز در دستور کار قرار گرفته تا به این طریق رنو بتواند سهم خود از بازار داخلی را افزایش دهد. به طوري كه در سال 2009 تنها 4هزار دستگاه و در سال جاري 7 الي 8 هزار دستگاه از این خودرو در ایرانتوليد خواهد شد اما در سال 2011 تيراژ مگان را به 12 هزار تا 15هزار دستگاه خواهيم رساند.
افزایش داخلیسازی تندر
مديرعامل رنو پارس افزايش داخلي سازي بيشتر قطعههاي جانبي را از دیگر اولويتهای رنو در ایران خواند و افزود: افزایش تیراژ تندر90 و مگان اولین هدف رنو است تا بتوانیم هزینههای تولید تندر90 را به نفع مشتری و بدون کاهش منافع شرکا و تامینکنندگان کاهش دهیم که در این خصوص اقدامات بسیار خوبی نیز صورت گرفته است. كارگر با بيان اينكه تجربه رنو نشان ميدهد براي كاهش هزينهها بايد سهم توليد داخليسازی را افزايش دهيم، افزود: در برخي از قطعات تولیدی، هنوز هم بخشی از آن از خارج تامين ميشود به همین دلیل با قطعهسازان مذاكراتي داشتهايم تا با داخليسازي همين قطعاتي كه از خارج وارد ميشود، سهم داخليسازي و همچنين قيمت تمام شده محصول را كاهش دهند.
به گفته مديرعامل رنو پارس در همین راستا باید درصد ساخت داخل قطعات تندر 90 از 60 درصد فعلی به 70 تا 80 درصد افزایش پیدا کند که در حال مذاکره و برنامه ریزی با شرکا و تامینکنندگان هستیم.
شش مدل جدید در راهند
علاوه بر رشد داخلیسازي تندر 90 به منظور کاهش هزینههای تولید مدیر عامل رنو پارس از ورود سایر مدلهای تندر 90 تا سال 2012 به کشور خبر داد و در این خصوص افزود: با هر کدام از شرکایمان در ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در حال مذاکره هستیم تا 3 مدل جدید از محصولات مختلف پلتفرم مربوط به تندر90 را به صورت مجزا در هر کدام از دو گروه خودروسازی در ایران تولید کنیم.
وی در این خصوص عنوان کرد: خودروي ساندرو تا 2 سال آينده در پارسخودرو توليد خواهد شد كه رقيب جدي براي 206محسوب ميشود. علاوه بر ساندرو، پيكاپ تندر نیز برای ايران خودرو تعريف شده تا جایگزین وانت پیکان این شرکت شود.
به گفته مدیر عامل رنو پارس علاوه بر خودروهای مذکور در خصوص تولید MCV به صورت ون 7 و 9 نفره مذاکراتی نیز با شرکت ایران خودرو صورت گرفته است.
علاوه بر خودروهای مذکور و به گفته مدیر عامل شرکت رنو پارس یک مدل خودرو شاسی بلند (داستر) نیز روی پلت فرم تندر 90 طراحی شده که این خودرو در بازار اروپا با قیمتی در حدود 11 هزار یورو عرضه ميشود که مذاکرات برای تولید این خودرو با شرکت پارس خودرو در حال انجام است.
کارگر در خصوص زمان ورود داستر و ساندرو به بازار ایران نیز اظهار داشت: ساندرو و داستر تا سال 2012 و با فاصله چند ماه وارد بازار خواهند شد.مدیر عامل رنو پارس در ادامه اظهار داشت: ارائه اين مدلهاي جديد موجب افزايش سرمايهگذاري رنو در ايران و افزايش كارآیی قطعهسازان خواهد شد.
کارگر در پاسخ به این پرسش که آیا رنو برنامهای برای ورود خودروهای جدید خود از طریق واردات دارد اظهار داشت: اولويت کاری رنو در ایران ساخت خودرو است و به طور حتم در کنار تولید، واردات نیز در دستور کار قرار دارد و در حال برنامهریزی برای راهکاری در این خصوص هستیم. كارگر در ادامه در مورد احتمال ورود خودروهای دیزلی رنو به ایران نیز اظهار داشت: ما آماده توليد و ورود خودروي ديزلي به ایران هستيم، اما بايد شرايط سوخت در ايران مهيا شود تا با ورود دیزلیها بازار با مشکل مواجه نشود.
وي همچنين از توليد فيس ليفت جديد تندر در ماههاي آينده خبر داد و تصريح كرد: فيس ليفت جديد تندر به بازار خواهد آمد و مدل قديمي همچنان توليد و قيمت آن نيز تعيين خواهد شد.
مذاکرات برای تولید خودرو روی پلت فرم X90
طبق قراردادی که بین شرکت رنو و خودروسازان کشورمان منعقد شده به شركتهای خودروساز این فرصت داده شد تا با استفاده از پلت فرم X90 خودرو جدید را با برند خود به بازار عرضه کنند هرچند این بند از قرارداد به نفع خودروسازان داخلی بود، اما تاکنون خودروسازان در این خصوص اقدام اساسی صورت ندادهاند.
این در حالی است که مديرعامل رنو پارس از مذاکرات این شرکت با سایپا در این خصوص خبر داد. به گفته کارگر برنامه این نیست که خودروسازان با تغییراتی جزئی روی تندر 90 محصولی را وارد بازار کنند، بلکه برنامه اصلی طراحی خودروهای جدید است.
ایران پانزدهمین شریک رنو
مدیرعامل شرکت رنوپارس همچنین در پاسخ به این پرسش که ایران در کنار سایر شرکای این شرکت در جایگاه چندم قرار دارد، اظهار داشت: ایران در حال حاضر پانزدهمین شریک تجاری شرکت رنو محسوب ميشود، اما طی دو تا سه سال آینده ایران باید در زمره 5 شریک اول تجاری رنو قرار گيرد.
به گفته کارگر در حال حاضر سهم ایران از گردش مالی شرکت رنو کمتر از یک درصد است ، اما رقم مذکور طی چند سال آینده و با توجه به رشد تیراژ و تنوع در خودروهای عرضهشده در بازار رشد خواهد کرد.
مذاکره برای رقیب پراید
مدیر عامل رنو پارس در این نشست خبری در حالی از ورود خودروهای جدید به بازار ایران خبر داد که هم اکنون این شرکت تولید خودروهایی با رنج قیمتی در حدود 5 هزار دلار را در برخی کشورها همانند هند در دستور کار دارد، اما تاکنون برای ورود این خودرو که در بازار ایران متقاضی بسیار دارد اقداميصورت نداده است. نبود خودرو با رنج قیمتی 5 تا 7 میلیون موجب شد تا پراید به عنوان تنها خودرو ارزان قیمت در بازار داخلی جولان داده و رقیبی برای آن وجود نداشته باشد.مديرعامل رنو پارس در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال ورود خودروي ارزان قيمت این شرکت به ايران نيز وجود دارد اظهار داشت: اگر به توافقات مثبت برسيم احتمال توليد خودروي ارزان قيمت رنو در ایران نیز وجود خواهد داشت.
به گفته مدیر عامل شرکت رنو پارس هماکنون خودرویی بارنج قیمتی 5 هزار دلار در بازار هند و در شرکت باجاج تولید ميشود که در صورت مثبت بودن مذاکرات احتمالا این خودرو وارد بازار ایران نیز خواهد شد.
|
تاريخ درج : 2010-10-20 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|