این موضوع در شرایطی است که راهور ناجا به دلیل عدم صدور مجوزهای لازم، به خصوص مجوز مربوط به وزارت صنایع، از صبح دوشنبه 17آبان، شمارهگذاری تندر-90 را متوقف کرد، تا حاشیهای دیگر به حواشی این خودرو اضافه شود. داستان از این قرار است که وزارت صنایع همواره برای شمارهگذاری خودروهای داخلی، مجوزهایی با بازه زمانی مشخص صادر میکند و راهور ناجا نیز به محض اتمام تاریخ اعتبار مجوزهای موردنظر، شمارهگذاری خودروها را متوقف میکند. در این مورد سرهنگ غلامی رییس مرکز شمارهگذاری راهور ناجا نیز طی اظهارنظری اعلام کرده که علت توقف مقطعي شمارهگذاري تندر-90، اتمام مهلت مجوزهاي موسسه استاندارد (وزارت صنایع) و سازمان حفاظت محيط زيست بوده است. اگرچه مسوولان این وزارت اظهارنظر خاصی در مورد علت عدم صدور مجوز شمارهگذاری برای تندر-90 نکردهاند، اما آنطور که منابع آگاه میگویند، این وزارت قصد دارد به یکباره تعداد زیادی تندر را روانه بازار کرده و بدین واسطه قیمت این خودرو را شکسته و پایین بیاورد. وزارت صنایع حتی در اقدامی دیگر، مجوز فروش فوری و پیش فروش تندر را لغو کرده است، که این امر منجر به احتکار ناخواسته تندر در پارکینگ خودروسازان شده است. هرچند با آغاز دوباره شمارهگذاری تندر و احتمالا صدور مجوز فروش فوری و پیش فروش این خودرو در آیندهای نه چندان دور، به یکباره تندرهای زیادی وارد بازار و قیمت این محصول میشکند، اما به گفته کارشناسان، این افت قیمت تنها در حدود 400 الی 500 هزار تومان خواهد بود. آغاز دوباره شمارهگذاری تندر-90، تنها مدلهای E1 و E2 این خودرو را شامل میشود و E0 همچنان به دلیل عدم نصب ترمز ضد قفل (ABS) شمارهگذاری نخواهد شد.
|