آن طور که محمد غفاری مدیرعامل سازه گستر (شرکت تامین قطعات سایپا)، در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» اظهار داشت، در حال حاضر تولید زانتیا در سایپا به پایان رسیده و این محصول محبوب مشتریان ایرانی، پس از 10 سال کیلومتر 17 جاده مخصوص را ترک کرده است. این موضوع در شرایطی است که هم اکنون «زانتیا سوارها» نگران تامین لوازم یدکی این خودرو، از این پس هستند. غفاری در این مورد با تاکید بر اینکه گروه سایپا تا پنج سال آینده، نیاز مالکان زانتیا را تامین خواهد کرد، ميگوید: بر اساس هماهنگیهایی که بین معاونت برنامهریزی سایپا و شرکت سایپایدک (خدمات پس از فروش سایپا) صورت گرفته، سازه گستر در پنج سال پیش رو، لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز «زانتیاسواران» را تامین ميکند.
به گفته غفاری، سایپایدک درخواستها و موارد مربوط به تامین قطعات زانتیا را از مشتریان دریافت و در اختیار سازه گستر قرار ميدهد، تا این شرکت نیاز مشتریان را برطرف سازد. گفتههای مدیرعامل سازه گستر در شرایطی است که چندین سال از توقف تولید زانتیا در شرکت سیتروئن فرانسه ميگذرد و سایپا نیز ظاهرا کمتر از 40 درصد قطعات زانتیا را داخلیسازی کرده است. زانتیا حدود 10 سال پیش میهمان بازار خودرو کشور شد و بازار خوبی را برای خود دست و پا کرد، اما با پایان یافتن قرارداد سایپا و سیتروئن، این خودرو معروف به «عروس فرانسوی»، با نارنجیهای جاده مخصوص خداحافظی و تولید آن در اواخر مهرماه متوقف شد.
|