|
|
|
|
دلايل حضور فعالان صنعت خودرو در انتخابات اتاق |
|
|
|
از سوی دیگر تصویب برنامه پنجم توسعه و همچنین اجرای طرح هدفمندی یارانهها نیز با حضور خودروسازان در اتاق بازرگانی صنایع و معادن بی ارتباط نیست. در برنامه پنجم توسعه نقش اتاقهای بازرگانی نسبت به دیگر برنامهها شاخصتر شده و نام اتاق در جای جای برنامه دیده میشود. در بحث هدفمندی یارانهها نیز کارشناسان بر این باورند که با گذر از مقطع هدفمندی یارانهها و تطابق شرایط بنگاهها با این طرح، بهرهوری به نحو چشمگیری افزایش یافته و مدیریت قیمت تمام شده تا حدودی نهادینه میشود که با افزایش تولید، رقابت در بازار حاکمیت پیدا کرده و دیگر نقش دولت و وزارتخانهها در کنترل قیمت و حمایت از مصرفکننده در ارتقاي کیفیت کمرنگ شده و به دست بنگاهها خواهد افتاد. با این شرایط مرجعی که بتواند این مباحث را مدیریت کند، اتاقهای بازرگانی است. همچنین به نظر ميرسد که با توجه به جايگاه اتاقهاي بازرگاني در ارائه مشاوره به دولتمردان و مجلسيها در اتخاذ سياستهاي مربوط به صنعت و بازرگاني، فعالان صنعت خودرو و قطعه نيز فرصت را براي افزايش نقش خود در فرآيندهاي تصميمسازي مناسب ديدهاند.
حضور فعال گروه سایپا در انتخابات
با ابلاغ اصل 44 قانون اساسی، جايگاه اتاق در تصميمگيريهاي اقتصادي افزایش یافته است به همین دلیل كارشناسان معتقدند که حضور پررنگ فعالان صنعت خودرو و قطعه در اتاقهاي بازرگاني افزايش وزن اين بخش از صنعت كشور در تصميمگيريها و چانهزنيهاي مربوط به تصميمگيريهاي كلان اين صنعت بهويژه تعيين تعرفه واردات خودرو را به دنبال خواهد داشت .اما آنچه در انتخابات این دوره به چشم میآید حضو فعال کاندیداهایی از گروه خودروسازی سایپا است، به طوریکه جمشيد ايماني - قائم مقام مالي سايپا، علي ملك - مديرعامل پارس خودرو، حسن عموزاده - مديرعامل سايپايدك، علي حداد - قائم مقام زامياد، عباس زارع هنزكي - مديرعامل مركز تحقيقات سايپا از چهرههاي شناخته شده این گروه صنعتی در انتخابات اتاق میباشند، همچنین محمدباقر رجال - رئيس انجمن قطعهسازان، محمدرضا نجفيمنش - دبير انجمن، بهرام شهرياري - عضو انجمن قطعهسازان، ابوالحسن سرشار - مديرعامل مگاموتور و بهروز غفاري - مديرعامل سازه گستر سايپا نیز از صنعت قطعه سازی در انتخابات شرکت دارند.
تسهیل در روند امور با انتخاب خودروسازها
از آنجا که هماکنون سایپا جزو بخش خصوصی کشور به حساب میآید، مدیرعامل پارسخودرو نیز در انتخابات این دوره اتاق کاندید شده، تا با حضور در پارلمان بخش خصوصی، به دفاع از صنعت خودرو بپردازد. علی ملک که پیش ترها نیز به عنوان نماینده وزارت صنایع عضو اتاق بوده، در مورد تاثیر حضور خودروسازان در این نهاد خصوصی، میگوید: در شرایط فعلی که عزم وزارت صنایع در ارتقای کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و گسترش خدمات پس از فروش، جزم شده است، باید کسانی باشند تا اطلاع رسانی کرده و این تلاشها و سیاستها را تشریح کنند. وی با اشاره به اینکه خودروسازی به عنوان یک صنعت مولد و دارای ارزش افزوده مناسب، بسیاری از صنایع دیگر را نیز مانند قطعه سازی به تحرک وامیدارد، تاکید میکند: براساس استراتژی توسعه صنعت خودرو، ما در سال 1404 باید رتبه اول منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه 11 جهان را داشته باشیم و 1/3 میلیون خودرو صادر کنیم که با این حساب حضور در اتاق روند کارها را تسهیلتر خواهد کرد.
نقش خودروسازان در تصمیمات اتاق
اما به سراغ یکی از کاندیداهای معروف انتخابات اتاق برویم. جمشید ایمانی قائم مقام امور مالی سایپا، با اشاره به اینکه همه صنايع داخلي از مزاياي صنعت خودرو بهره ميبرند، میگوید: شاهد اين ادعا اختصاص سهم عمدهاي از توليدات صنايع بالادستي به صنعت خودرو است، خودروسازی میتواند موجب ارتقاي صنايع پايين دستي و بالادستي شود. قائم مقام مالی سایپا همچنین درباره دليل حضور پر رنگ خودروسازان و قطعهسازان در انتخابات پيش روي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تاکید میکند: همه صنايع موظفند
سه هزارم سود خالص سالانه خود را براي پيشبرد امور به اتاق بدهند كه فقط سهم گروه ايران خودرو و گروه سايپا در اين رابطه حداقل سالانه در حدود چهار ميليارد تومان ميشود كه رقم قابل توجهي است.وی ادامه میدهد: اين در حالي است كه فعالان و دستاندركاران اين صنعت با وجود تاثیرگذاری بالا در کل صنعت کشور، تاكنون نقش بارزي در تصميمگيريها و سياستهاي اتاق نداشتهاند.
حضور قطعهسازان در اتاق
اگرچه همزمان شدن خصوصیسازی سایپا با انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، دلیل مناسبی برای حضور خودروسازان در پارلمان بخش خصوصی به حساب میآید، اما پرسش دیگر اینجاست که چرا قطعهسازان شوق زیادی برای رفتن به اتاق دارند؟ نگاهی به نام کاندیداهای حاضر در انتخابات اتاق، از این نکته حکایت میکند که قطعهسازها حضوری گسترده در این ماجرا دارند و از مدیرعامل مگاموتور گرفته تا رییس انجمن قطعهسازان، خواهان ورود به پارلمان بخش خصوصی هستند.این موضوع در شرایطی است که قطعه سازان هماکنون جزو بخشهای خصوصی کشور محسوب میشوند و به نوعی پایه و اساس صنعت خودرو کشور هستند و ظاهرا قصدشان از حضور در انتخابات اتاق، افزایش قدرت چانه زنی بابت توسعه خودروسازی و قطعهسازی کشور است.در این مورد، مدیرعامل مگاموتور میگوید: قطعهسازان در حال حاضر تریبونی برای اظهارنظر ندارند و اگر به عضویت اتاق در بیایند، حرفهای خود را راحتتر و بهتر به گوش دولت، بانک و بیمه خواهند رساند.ابوالحسن سرشار با تاکید بر اینکه حضور قطعه سازان میتواند اتاق را از شائبه سیاسی بودن رها کند، میافزاید: ما میتوانیم در مورد اتفاقاتی که برای صنعت خودرو و قطعه کشور میافتد، بیش از پیش اظهارنظر کرده و تاثیرگذارتر عمل کنیم.به گفته سرشار، حضور وسیع قطعه سازان در انتخابات اتاق، اتفاق عجیبی نبوده و از احساس وظیفه آنها ناشی میشود.اما عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان در گفت و گو با ایسنا میگوید: ما براي دفاع از حقوق بخش خصوصي و كمك به روند توسعه اقتصادي كشور در انتخابات اتاقهاي بازرگاني حضور مييابيم. بهرام شهرياري با اشاره به اینکه اتاقهاي بازرگاني به عنوان پارلمان بخش خصوصي مطرح بوده و از جايگاه حقوقي و قانوني مناسبي در تصميمگيريها برخوردارند، میافزاید:اتاقهاي بازرگاني در مراكز تصميمگيري كشور نماينده دارند و بنابراین ميتوانند به عنوان مشاور دولت و مجلس در تصميمگيريها، نقش داشته باشند.وي تاکید میکند: بنابراين فعالان بخش خصوصي نيز بايد حضور پررنگي در اتاقهاي بازرگاني داشته باشند تا بتوانند نظرات بخش خصوصي را در تصميمگيريها منتقل كنند. همچنین دبیر انجمن قطعهسازان نیز با اشاره به حسنهاي حضور قطعه سازان در اتاق بازرگاني، میگوید: تسهيل توليد و صادرات خودرو و قطعه، بهبود فضاي كسب وكار و ارتباط موثر صنعت و دانشگاه، از جمله اهدافي است كه با حضور در اتاق بازرگاني مي توان بيش از پيش به بهتر شدن اوضاع آنها كمك كرد. به گفته نجفي منش، اگر سهم 11/5 درصدي را براي صنعت خودرو در توليد ناخالص ملي قائل باشيم، بايد از 300 نفر عضو هيات نمايندگان اتاق، 33 نفر از صنعت خودروسازي انتخاب شوند كه اين مساله تاكنون محقق نشده است. |
تاريخ درج : 2011-02-20 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|