|
|
|
|
صدور مجوز پلاك 90 براي تمام خودروها |
|
|
|
هرچند در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که چهارشنبه گذشته تشکیل شد،معاون وزیرصنایع و معادن موظف به گفتوگو با مسوولان ناجا برای حل و فصل این موضوع شده، اما در عین حال اعضای جلسه مذکور تاکید کردند که در صورت حل نشدن مشکلات موجود مسایل را از طریق مراجع بالاتر پیگیری خواهند کرد.
در همین حال سردار مومنی رييسپليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي روز گذشته در مصاحبه ای مطبوعاتی ضمن تاکید دوباره بر ابلاغ مصوبه نصب ایربگ توسط خودروسازها كه منشاء عدم شمارهگذاري خودروها در سال جاري است، عنوان کرده که «ما مجري قانون هستيم و اجازه نميدهيم كه اين قانون اجرا نشود».
هرچند سردار مومنی برنصب ایربگ از سال آینده تاکید دوبارهای به خودروسازها کرده، اما عدم نصب ترمز ضد قفل، مشکل فعلی است که برخی از خودروسازها با آن دست و پنجه نرم میکنند چرا که راهور ناجا از شمارهگذاری آنها ممانعت میکند.
بر همین اساس روز گذشته محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعهسازان نيز در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرده که از پليس انتظار داريم همانگونه كه خود مجري قانون است، در روند شمارهگذاري خودروها نيز به قانون احترام گذاشته و به آن عمل كند. محمدرضا نجفيمنش تاکید كرده که انتظار اين است نهادي كه مجري قانون است، خود بيش از ديگران به قانون عمل كند.
وي با بيان اينكه طبق قانون پس از تاييديههاي سازمان محيط زيست، وزارت صنايع و معادن و موسسه استاندارد، پليس موظف به شمارهگذاري خودرو مربوطه است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر پليس در اين زمينه به قانون عمل نكرده و برخي خودروها با وجود كسب تاييديههاي لازم در انتظار شمارهگذاري پليس هستند.
به گفته وی عدم شمارهگذاري برخي خودروها از سوي پليس موجب ضرر و زيان خريداران اين خودروها، قطعهسازان و از آن سو خودروساز شده است. وی عنوان کرد که در حال حاضر به دليل عدم شمارهگذاري برخي از خودروها از سوي پليس، قطعهسازان موفق به دريافت مطالبات خود در اين زمينه از شركتهاي خودروساز نشدهاند.
توافقاتی که حاصل نشد
دبیر انجمن خودروسازان نیز روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن انتقاد به عملکرد راهور ناجا مبنی بر عدم شمارهگذاری برخی از خودروهای تولیدی اشاره کرد که 2 هزار دستگاه از خودروی تولیدی یکی از خودروسازها به دلیل عدم نصب ایربگ که از سال آینده اجباری میشود با ممانعت راهور برای شماره گذار ی روبروست این در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی استاندارد نصب ایربگ از سال آینده اجباری میشود. موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي پيشتر اعلام كرده بود كه با توجه به مصوبه شوراي عالي استاندارد كه توسط رييسجمهور به
وزارت صنايع ابلاغ شده است، نصب كيسه ايمني هوا از ابتداي برنامه پنجم توسعه يعني آغاز سال 1390 اجباري خواهد بود و طبق مصوبه شوراي سياستگذاري خودرو، توليد كنندگان خودرو موظف هستند كه از ابتداي سال آينده خودروهاي خود را با دو ايربگ به بازار عرضه كنند و خودروهايي كه نتوانند اين مصوبه را عملي كنند، با مشكل شمارهگذاري مواجه خواهند شد.
اظهار نظر احمد نعمت بخش در حالی است که دیروز سردار مومنی ضمن تاکید دوباره بر نصب ایربگ گفته است که «صحبتهايي از سوي خودروسازان مبني بر عدم امكان نصب ايربگ را شنيدهايم، اما اين قانون از سال نخست اجراي برنامه پنجم اجباري است و خودروسازان موظفند خود را به اين نقطه برسانند».نعمت بخش با طرح این سوال که راهور با چه مجوزی از شمارهگذاری برخی خودروها جلوگیری میکند ادامه داد: برخی از خودروهايی که بین دو مصوبه اجبار در نصب ترمز ضد قفل تولید شدند نیز از سوی راهور شماره گذاری نمیشوند.
دریافت مجوز از سوی سایپا
در همین حال از شرکت سایپا خبر میرسد که این شرکت توانست برای خودروي پراید، پلاک 90 دریافت کند.پیشتر از سوی پلیس راهور عنوان شده بود که پراید به دلیل عدم نصب ایربگ از سوی سایپا نمیتواند پلاک 90 دریافت کند اما ظاهرا راهور با شرکت سایپا در این زمینه به توافق رسیده است. به طوری که معاون فروش و بازاریابی این شرکت در گفتوگو با خبرنگار ما عنوان کرد که مدلهاي 131،132،141،و 111 پرايد موفق به کسب مجوز پلاک 90 شدهاند .وی در ادامه همچنین تاکید کرد که خودروهای ریو، زانتیا و تبیا نیز مجوز پلاکگذاری 90 را نیز اخذ کرده اند .طاهری در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که از وی پرسید چرا پراید های پلاک 90 هنوز به بازار نیامده اند تاکید کرد که با توجه به مجوزهای ارایه شده از سوی ناجا در حال حاضر تنها دو مدل پراید یعنی 131 و 141 از سوی سایپا پلاک 90 میشوند چرا که تقاضا برای ديگر مدلها بالاست.
|
تاريخ درج : 2011-03-02 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|