حال ستاد مدیریت مصرف سوخت، عدم تولید خودروهای کممصرف از سوی خودروسازان را دلیل بالا بودن سرانه مصرف سوخت ناوگان، عنوان میکند، دلیلی که مورد تایید خودروسازان نیست.
به گفته خودروسازان در حال حاضر سرانه مصرف سوخت خودرو در کشور کاهش یافته، اما در بخش ناوگان حمل و نقل به دلیل کندی در روند نوسازی خودروهای فرسوده توفیق چندانی در کاهش سرانه مصرف سوخت حاصل نشده است. براساس آمار اعلام شده از سوی خودروسازان هماکنون سرانه مصرف سوخت خودروهای داخلی از 5/11 لیتر در 10 سال گذشته به 5/8 لیتر رسیده که این امر به دلیل افزایش تولید و نصب موتورهای کممصرف صورت گرفته، کاهشی که تاثیری در سرانه ناوگان حمل و نقل نداشته است.
خودروسازان معتقدند تولید خودروهای کم مصرف یا نصب موتورهای کم مصرف روی خودروهای داخلی در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که طرح نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شتاب گیرد؛ چرا که مصرف سوخت خودروهای فرسوده بیش از 10 لیتر در صد کیلومتر است.
حسینهاشمی رییس کمیته خودرو ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت نیز در این خصوص به خبرنگار ما میگوید: سرانه مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل وابسته به خودروهای تولیدی است، در صورتی که خودروهای کممصرف وارد ناوگان شوند به طور حتم سرانه مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.
|