|
|
|
|
طرح توليد خودروي الكتريكي در شوراي سياستگذاري خودرو |
|
|
|
به گفته آنها، در حال حاضر فقط میتوان از «ولت» جنرال موتورز به عنوان خودرویی تمام الکتریکی و قابل عرضه به بازار نام برد که آن نیز فعلا در ابتدای راه بازاریابی و فروش قرار دارد.
اگرچه طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی، اقدام مناسب و درخور توجهی به حساب میآید و دنیا نیز برنامه ویژه ای در این مورد دارد، اما نکته اینجاست که شرکتهای بزرگ دنیا با گذر نسبی از مشکلات و مسائل مربوط به ایمنی خودروها، به سراغ «تمام الکتریکیها» رفته اند و صنعت خودرو ما هنوز با مباحث ایمنی دست و پنجه نرم میکند و کار ناتمامی در این زمینه دارد.
در واقع با وجود آنکه خودروسازان کشور هنوز زیربار ایمنی کامل خودروها نرفتهاند،مسوولان میخواهند به یکباره، خودرو تمام الکتریكی و هیبریدی بسازند.
آن طور که قائم مقام مگاموتور اعلام کرده، با تاکید وزیر صنایع موضوع خودروهاي تمام الکتريکي در دستور کار شورای سیاستگذاری خودرو قرار گرفته تا با طرح آن در جلسه آتی شورا، مشکلات و موانع توليد انبوه و راهکارهاي اجرايي براي حل مشکلات، بررسی شود.
در این مورد، دبیر شورای سیاستگذاری نیز به خبرنگار ما گفت: شورای سیاستگذاری تنها قصد دارد در جلسه آتی خود، طرح خودرو تمام الکتریکی سایپا را بررسی کند. به گفته محسن صالحی نیا، شورا میخواهد با بررسی اقدامات پژوهشی سایپا در مورد خودرو تمام الکتریکی این شرکت، تولید و تجاریسازی آن را امکان سنجی کند.
وی با اشاره به اینکه چند پروژه دیگر نیز در مورد خودروهای هیبریدی و الکتریکی در حال پیگیری است، افزود: معاونت فناوری رییسجمهوری نیز پروژه ای بزرگ را در این مورد دارد، که قائدتا پروژه سایپا نیز باید در همین راستا باشد. صالحی نیا در مورد حمایتهای مالی از پروژه سایپا نیز گفت: باید ابتدا ایده سایپاییها را بررسی و سپس در مورد حمایت مالی و معنوی تصمیمگیری کرد.
حرکت همزمان با دنیا
اگرچه به گفته کارشناسان، صنعت خودرو ما فاصله زیادی با طراحی و تولید خودروهای تمام الکتریکی دارد، اما قائم مقام مگاموتور معتقد است که خودروسازان داخلی میتوانند همزمان با شرکتهای معتبر دنیا در این مسیر قدم بردارند.
مجید فهمیه امیری در این زمینه به خبرنگار ما گفت: اگر حمایتهای لازم صورت گرفته و همه بخشهای مرتبط، به شکلی هماهنگ با یکدیگر پیش بروند، میتوان در آینده شاهد حضور خودروهای الکتریکی در سطح کشور بود.
وی با اشاره به اینکه استفاده از خودروهای الکتریکی تا سال 2030 در سطح دنیا فراگیر خواهد شد، افزود:ما میتوانیم الکتریکیها را به صورت پایلوت به کار گرفته و ابتدا در خطوط تاکسیرانی شهرهای بزرگ کشور از آنها استفاده کنیم. قائم مقام مگاموتور با تاکید بر مزيتهاي نسبي خودروهاي الکتريکي، تصريح کرد: با توجه به اينکه ميزان آلايندگي هوا توسط اين خودروها در حد صفر است؛ اين خودروها براي مصارف شهري مطلوب تلقي ميشوند، از طرفي با توجه به هدفمندي يارانهها، مقايسه هزينه اي شارژ باتري و مصرف بنزين بين دو خودروي نسيم تمام الکتريکي و بنزيني نشان مي دهد که هزينه پيمايش شهري يک کيلومتر با خودروي الکتريکي حدود 50 ريال است در حالي که هزينه پيمايش شهري يک کيلومتر با خودروي بنزيني حدود 600 ريال خواهد بود.
امیری ادامه داد: در حال حاضر، بالا بودن قيمت بسته باتري، توجيه اقتصادي براي استفاده از اين خودرو را کم مي کند، که اگر این موضوع حل شود، گام بزرگی در مسیر خودروهای الکتریکی برداشتهایم.
قائم مقام مگاموتور همچنین با اشاره به طراحي و ساخت نمونه آزمايشي خودروي تمام الکتريکي نسيم در مگاموتور و انجام تستهاي موفقيت آميز اين خودرو گفت: پيمايش اين خودرو در سيکل شهري 80 کيلومتر بوده و حداکثر سرعت آن 85 کيلومتر در ساعت است، که قابل ارتقا به 110 کیلومتر خواهد بود.
دلزدگی خودروسازان بزرگ از الکتریکیها
اما اظهارات قائم مقام مگاموتور در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند صنعت خودرو ایران پیش از پرداختن به محصولات تمام الکتریکی، باید چالشهای دیگر خود را حل کند.
استاد دانشگاه علم و صنعت در این مورد میگوید: کشورهایی که هم اکنون به سراغ طراحی و تولید خودروهای تمام الکتریکی رفتهاند، مسائل و چالشهای مربوط به ایمنی خودروها را حل کردهاند، اما خودروسازی ما هنوز درگیر با این مباحث است.
اوستا گودرزی با تاکید بر اینکه خودروهای الکتریکی بین 10 تا 15 سال دیگر صاحب جایگاهی مناسب خواهند شد، افزود:یکی از مشکلات اساسی صنعت خودرو ما ایمنی محصولات آن است و باید ابتدا این مشکلات را برطرف کرد و سپس به سراغ اقدامات بزرگتر رفت.
وی همچنین تاکید کرد:در حال حاضر ساخت خودرو الکتریکی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت، کار سختی نیست، اما مهم آن است که بتوانیم خودرویی با قدرت پیمایش بسيار بيشتري بسازیم.
به گفته گودرزی، پیچیدگی موجود در اجزای خودروهای الکتریکی و همچنین قیمت بالای باتریهای آنها، مشکلات اصلی تولید این نوع محصولات به شمار میروند، به نحوی که حتی در برخی موارد خودروسازان بزرگ دنیا را نیز از ادامه کار دلزده و خسته کردهاند.
خودروهای الکتریکی در دنیا
اما سری به دنیا بزنیم و ببینیم خودروسازان بزرگ دنیا در مورد خودروهای تمام الکتریکی چه اقداماتی انجام دادهاند.
با افزایش آلودگیهای زیست محیطی و آسیب دیدن لایه اوزون، موضوع استفاده از خودروهای الکتریکی به جای خودروهای بنزینی در دنیا اهمیت بیشتری پیدا کرد. بیش از پنج سال است که در تمامی محافل صنعتی و اقتصادی در این مورد سخن به میان میآید و تمامی فعالان بازار درصدد تولید و عرضه این خودرو هستند، ولی سابقه کار روی پروژه تولید خودروهای الکتریکی و استفاده از آن به اواخر قرن بیستم بازمیگردد.
آمریکا اولین کشوری بود که از این خودروها استفاده کرد. آمارها نشان میدهد در سال 1992 میلادی 1607 دستگاه خودروی الکتریکی در آمریکا وجود داشت و تمامی آنها توسط مردم مورد استفاده قرار میگرفت.
ولی مشکل شارژ کردن این خودروها و زمان زیادی که برای این مساله مورد نیاز بود، سبب شد تا از این خودروها تنها در داخل شهرها و در مسافتهای کوتاه استفاده شود.
سرمایهگذاری در تولید خودروهای الکتریکی و تبلیغات گسترده در این مورد به همراه توسعه تکنولوژی تولید خودروهای الکتریکی، سبب شد تا در سال 2008 میلادی بیش از 55 هزار و 730 دستگاه خودروی الکتریکی در آمریکا استفاده شود.
تحلیل گران بازار خودرو نرخ رشد استفاده از خودروهای الکتريکی طی 15 سال مورد بررسی را به طور متوسط 7/26 درصد در هر سال اعلام کردهاند. البته هنوز خودروهای الکتریکی یک ایراد بسیار بزرگ دارند و آن، قیمت بالایشان در مقایسه با خودروهای بنزینی است.
به طور متوسط قیمت هر خودروی الکتریکی 30 درصد بیشتر از خودروی بنزینی مشابه آن است و این مساله در شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد دنیا، مانع بزرگی در مسیر توسعه استفاده از خودروهای الکتریکی محسوب میشود.
یکی از بزرگترین کشورهای فعال در صنعت خودرو دنیا، ژاپن است که بزرگترین شرکتهای خودروسازی را نیز در خود جای داده است. این کشور در سال 2009 میلادی اولین خودروی الکتریکی خود را به بازار عرضه کرد که قیمت آن بین 32 هزار تا 34 هزار دلار آمریکا بود.
این قیمت بالا سبب شد تا استقبال چندانی از خودروی مذکور نشود. شرکت نیسان موتورز نیز اولین خودروی تمام الکتریکی خود به نام لیف را در سال گذشته وارد بازار کرد که با استقبال بیشتری روبهرو شد.
به جز آمریکا، دیگر کشورهای دنیا نیز در سالهای اخیر کار روی تولید خودروهای الکتریکی را آغاز کرده اند. طبق گزارشهای موجود، استرالیا از سال 2008 میلادی پروژه تولید خودروهای الکتریکی را کلید زد و انتظار میرود در سال 2012 میلادی اولین خودروی الکتریکی استرالیایی وارد بازار شود. در کانادا هم کار روی این پروژه از سال 2007 میلادی آغاز شد و چین هم در سال گذشته میلادی خبر از اجرای طرح تولید خودروی الکتریکی داد.
در میان کشورهای اروپایی، فرانسه در این صنعت پیشگام است. شرکتهای خودروسازی بزرگ فرانسه از سال 2006 میلادی کار روی این پروژه را آغاز کردهاند و شرکت برقی Edf این کشور قراردادی با تویوتا امضا کرده و تولید باتریهای مورد نیاز برای خودروهای الکتریکی این شرکت را بر عهده گرفته است.
قرار است تویوتا اطلاعات تازه در مورد تولید خودروهای الکتریکی را در اختیار شرکتهای فرانسوی قرار دهد. انتظار میرود اولین خودروی تمام الکتریکی فرانسوی از سال 2012 میلادی وارد بازار شود.
همچنین کشور ایسلند نيز در نظر دارد پروژه تولید خودروهای الکتریکی را از سال 2012 میلادی آغاز کند و ایرلند نیز سرمایهگذاری در این کار را به سال 2014 میلادی موکول کرده است.
کشور انگلیس که به گفته تحلیل گران صنعت خودرو، عقب تر از دیگر کشورهای صنعتی و توسعه یافته قاره اروپا است، از ابتدای سال 2013 میلادی مطالعه روی تولید خودروهای الکتریکی را شروع میکند و اولین خودروی تمام الکتریکی انگلیسی در سال 2020 میلادی وارد بازار میشود.
این در حالی ست که آلمان، صنعتی ترین کشور اروپا این طرح را در سال 2005 میلادی شروع کرده بود.
به هر حال الکتریکیها، خودروهای نسل آینده بشر هستند و به همین دلیل تمامی شرکتهای خودروسازی در صدد هستند تا در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشند. بنابر گزارشهای موجود، هماکنون رقابت برای بهرهگیری از برترین تکنولوژیها در این صنعت بالا گرفته و خودروسازان به فکر تولید خودروهایی هستند که قیمت پایین داشته باشند.
|
تاريخ درج : 2011-04-09 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|