شورای سیاستگذاری خودرو در مصوبه خود تنها به تعیین عددی برای استانداردسازی مصرف سوخت خودروها اکتفا کرده و بدون توجه به نوع خودرو و کاربری آن الزاماتی برای خودروسازان ایجاد کرده است.
به گفته کارشناسان، شورای سیاستگذاری خودرو باید میزان مصرف سوخت هر خودرو را با توجه به کاربری آن تعیین میکرد. این در حالی است که مصرف سوخت خودروهاي بنزيني و دوگانهسوز نیز در مصوبه مذکور تفكيك نشده است. این کارشناسان معتقدند که میزان مصرف سوخت خودروها باید بر اساس میانگین وزنی آنها استخراج شود و با این معیار مصرف بنزین خودروهاي دوگانه سوز و وانتها از سواریهای بنزین سوز تفکیک میشود.
طبيعي است كه وانتها با توجه به كاربري و همچنين دوگانهسوزها با توجه به وزن مخزن، مصرف سوخت بنزين بيشتري داشته باشد و چنانچه مجموع اين اعداد محاسبه شود بعيد است به هدف سال 1391 كه 95/6 ليتر در 100 كيلومتر است، برسيم.
اما شورای سیاستگذاری خودرو در حالی تنها به تدوین آییننامه مذکور اکتفا کرده که عدم تهیه دستورالعمل اجرايي آن که بايد ظرف مدت يك ماه از زمان تصويب ابلاغ میشد، احتمال تغییراتی در اعداد میانگین مصرف سوخت خودروها را ایجاد کرده است. در اواخر خرداد سال گذشته آییننامه ارتقای كيفيت خودروهاي سبك مصوب شوراي سياستگذاري خودرو، تعیین و قرار بر این بود که پس از یک ماه دستورالعمل این مصوبه نیز تهیه که تاکنون در این مورد ابلاغیهای به دست خودروسازها نرسیده است. |