English
فارسي
     



نقش تحقیقات در بازار رقابت صنعت خودرو
به گزارش خبرخودرو، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با اشاره به اينکه امروزه کنار گذاردن تحقيقات به معناي خروج از بازار رقابت جهاني است، گفت :تحقيقات به منظور ارائه و پرورش ايده هاي نو، يافتن روشهاي علمي و عملي جهت حل مسائل و مشکلات توليد و مهندسي خودرو و به روزآوري يک محصول در بازار رقابت جهاني است.
دکتر اميرحسين شامخي در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: بدين ترتيب براي حفظ حضور در بازار رقابت جهاني، بايد همواره در پي کسب ايده هاي نو و تحقيق و بررسي جهت بهينه سازي و کاهش هزينه هاي توليد يک محصول بود.
وي در ادامه با توجه به مشکلات تحقيق و پژوهش در ايران ،خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما نگاه درستي به تحقيقات صورت نمي گيرد و همين امر موجب مي شود که نتايج خوبي نيز حاصل نشود.
وي افزود: مسير طولاني و هزينه بر بودن تحقيقات در کشور باعث گرديده که افراد تحمل پيگيري مسائل را نداشته و به جاي انجام فعاليت هاي تحقيقاتي، راه آسانتر يعني واردات محصولات تکنولوژيک به کشور را انتخاب نمايند.
وي عدم ارائه تعريفي درست از مسائل به مراکز تحقيقاتي را مشکل ديگري در اين راستا عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر مسائل و مشکلات براي مراکز تحقيقاتي به درستي از سوي صنعت تعريف نمي شود از سوي ديگر مسئولان مراکز تحقيقاتي نيز راه درستي را جهت مديريت بر اين مراکز دنبال نمي نمايند.
عضو گروه مهندسي خودرو دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در ادامه با اشاره به اينکه مناسب ترين مکان براي فعاليت هاي تحقيقاتي دانشگاه است، تصريح کرد: خوشبختانه در دانشگاه يک جريان دائمي، با طراوت و جواني از فارغ التحصيلان وجود دارد که در مراکز تحقيقاتي کمتر يافت مي شود يعني افرادي که در مراکز تحقيقاتي صنعت مشغول به فعاليت مي شوند پس از مدتي روحيه تحقيق و شادابي را از دست مي دهند.
دکتر شامخي با تاکيد بر اينکه بايد مراکز تحقيقاتي حلقه واسط دانشگاه و صنعت قرار گيرند، خاطر نشان کرد: همان گونه که در صنعت خودرو برخي از قطعات يک خودرو جهت توليد برون سپاري مي شود، مي توان مسائل تحقيقاتي را نيز برون سپاري نمود، قطعا در صورت تعريف درست مسائل صنعت، دانشگاه اين وظيفه را به خوبي انجام خواهد داد.
وي وضعيت موجود ارتباط صنعت و دانشگاه را به هيچ عنوان راضي کننده ندانست و افزود: براي ارتباط بهتر دانشگاه و صنعت بايد قدمهاي جدي تري برداشته شود.
وي در ادامه با توجه به ارتباط ضعيف دانشگاه و صنعت خودرو در کشور، به بسترهاي لازم جهت ارتباط بهتر دانشگاه با صنعت اشاره کرد و گفت: قدم اول در اين خصوص اعلام نيازهاي صنعت به دانشگاه ودر مقابل ميزان کمکهاي دانشگاه جهت حل مسائل است که اين امر علاوه برارتباط دانشگاه با صنعت، موجب تربيت نيروي انساني جهت بخش صنعت نيز خواهد شد. عضو هيات علمي دانشگاه خواجه نصير همچنين باتوجه به رتبه صنعت خودرو ايران در دنيا، به لزوم ارتباط بيشتر دانشگاه و صنعت خودرو و تاثيرآن در ارتقاء صنعت خودرواشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون وضعيت و رتبه صنعت خودرو کشور در دنيا مشخص و معلوم است. بنابراين چنانچه وضعيت موجود، وضعيت مطلوبي به نظر مي رسد و خودروهاي توليدي ما از جهت کيفيت، ايمني، عملکرد و ميزان آلايندگي قابل رقابت با ساير خودروهاي دنيا است قطعا نيازي به تغيير نخواهد بود، اما در صورتي که اين چنين نيست بايد تغييرات و تحولاتي درصنعت خودرو بوجود آيد که اين تغيير در نتيجه تحقيقات و ارتباط صنعت و دانشگاه صورت مي پذيرد.
دکتر شامخي در پايان با اشاره به پتانسيل موجود در دانشگاه و صنعت خودرو کشور تصريح کرد: بنده به نيروها و امکانات موجود دانشگاه و صنعت کشورمان براي حضور در عرصه هاي بين المللي و رقابت با خودروسازان بزرگ دنيا اطمينان کامل داشته و معتقدم با استعداد و پتانسيلي که در دانشگاه-ها و صنعت ايران وجود دارد قطعا صنعت خودرو ايران مي تواند به رتبه هاي بسيار بالايي در اين عرصه دست يابد و اگر تاکنون دست نيافته است قطعا به دليل ارتباط نادرست صنعت و دانشگاه بوده است.
تاريخ درج : 2011-08-30
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group