شرکت عقاب افشان در سال 1389 بالغ بر 1249 دستگاه انواع اتوبوس تولید کرده بود که این رقم در سال 1390 با کاهش 8/16 درصدی به 1039 دستگاه رسید. با وجود این کاهش تولید، عقاب افشان همچنان بالاتر از سایر شرکتهای دیگر جایگاه خود را به عنوان بزرگترین اتوبوس ساز ایرانی حفظ کرد.
شرکت ایران خودرو دیزل طی سال قبل با افت 8/77 درصدی معادل 176 دستگاه اتوبوس تولید کرد. اين شركت در سال 1389 دومین اتوبوس ساز بزرگ کشور بود که این رده در سال 1390 به پنجم رسید.
در سال گذشته شرکتهای رانیران، پیشرو دیزل آسیا و آکیا دویچ بعد از عقاب افشان ردههای دوم تا چهارم بزرگترین اتوبوسسازان کشور را به خود اختصاص دادند.
تولید اتوبوس در شرکتهای زامیاد، شهاب خودرو، زرین خودرو، ارگ دیزل و ستاره نیک آریا نیز از سوي انجمن خودروسازان صفر اعلام شده است. هوراند خودرو دیزل، سیر و سفر رخش، یاوران خودرو شرق و سپهر دیزل کاوه نیز شرکتهایی بودند که در سال گذشته تولید بسیار کمی داشتند.
همچنین مجموع تولید اتوبوس در کشور در سال گذشته با افت 19/8 درصدی به رقم 2471 دستگاه رسید.
كارشناسان يكي از دلايل افت توليد اتوبوس در كشور را نبود سفارش داخلي براي خريد آن عنوان ميكنند. به گفته آنان دستگاههاي مسوول براي تامين نياز حمل و نقل شهري و درون شهري بيشتر ترجيح ميدهند كه از اتوبوسهاي وارداتي براي رفع نياز كشور استفاده كنند. اين در حالي است كه در حال حاضر در برخي شركتها اتوبوسهاي توليدي در حال خاك خوردن است. |