English
فارسي
     



خودروسازان داخلي بايد فکري به حال کيفيت محصولات توليديشان نمايند
به گزارش خبر خودرو، استاديار دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي با اشاره به جدول ارزيابي کيفي خودروهاي داخلي گفت: شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران هر ماهه بر اساس شاخص هاي مورد نظر خودروهاي داخلي را مورد بررسي قرار داده و با توجه به نمره منفي اين خودروها که شامل نه معيار مورد بررسي است رتبه بندي کيفي خودروهاي داخلي را در جدولي اعلام مي نمايد.
دکتر اميرحسين شامخي در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به تاثير رتبه بندي کيفي خودروها در ميزان فروش آنها، خاطر نشان کرد: برخلاف جداول اعلامي رتبه بندي کيفي خودروهاي داخلي، فروش خودروهايي که در رده هاي پايين جدول قرار دارند بيش از ساير خودروهاي مورد بررسي است.
وي به ميزان توليد خودروها در اين جدول اشاره و اظهار داشت: بر اساس جدول مذکور بيشترين توليدات مربوط به خودروهاي با نمره منفي بالاست در حالي که کمترين توليدات مربوط به خودروهاي با نمره منفي کمتر و ارزيابي بالا مي باشد.
وي افزود: همچنين در راستاي اين جدول بيشترين فروش مربوط به خودروهاي با ارزيابي کمتر و کمترين توليد و فروش نيز شامل خودروهاي با ارزيابي بالا است بنابراين به نظر مي رسد آنچه که در جامعه حرف اول را مي زند بحث قيمت محصولات توليدي بوده و نمره دهي کيفي از اهميت چنداني برخوردار نيست ضمن اينکه معمولا اين ارزيابي کيفي به اطلاع عموم نمي رسد.
وي در ادامه به تاثير اين رتبه بندي بر رشد کيفي توليدات داخلي اشاره و اظهار داشت: در جدول ارزيابي کيفي خودروهاي داخلي که در فروردين ماه منتشر گرديد، نيسان تيانا رتبه اول و ماکسيما و نيو مزدا 3 به ترتيب رده دوم و سوم جدول را کسب کردند که اين رتبه بندي حاوي نکاتي است به طوري که هر چه ميزان ساخت داخل محصولات بيشتر مي شود کيفيت آنها نيز کاهش مي يابد.
وي افزود: نکته ديگري که حائز اهميت است رتبه کيفي خودروهاي نيسان تيانا و ماکسيماست که منجر به کسب بالاترين رده کيفيت در جدول شده است بنابراين آنچه که در اين راستا قابل توجه است رابطه معکوس درصد ساخت داخل با بحث کيفيت است به طوري که خودروهايي که از داخلي سازي کمتري برخوردارند داراي بهترين کيفيت هستند. بنابراين مساله اي که در اين زمينه ضرورت دارد اين است که توليدکنندگان داخلي بايد فکري به حال محصولات توليديشان به لحاظ کيفي نمايند.
وي در ادامه به مقايسه محصولات توليدي در شرکت پارس خودرو و ساير خودروهاي توليدي در کشور پرداخت و گفت: خودروهاي توليدي در شرکت پارس خودرو مثل تيانا و ماکسيما به لحاظ مدل از محصولات به روز تري بوده و جزء خودروهاي لوکس محسوب مي شود به همين جهت اين عامل در کسب نمر ه منفي پايين اين مدل خودروها موثر است در حالي که بسياري از خودروهاي توليدي در داخل به لحاظ مدل مربوط به دهه هشتاد ميلادي است، طبعا اين موضوع در کيفيت و کسب نمره منفي بيشتر اين خودروها تاثير زيادي دارد.
وي گفت: در صورت مقايسه بين محصولاتي که در جدول رتبه بندي کيفي مورد ارزيابي قرار گرفته اند قطعا بيشترين نمره را به محصولات توليدي مثل تيانا و ماکسيما که در راس جدول کيفي قرار دارند، مي دهم.
اين کارشناس صنعت خودرو همچنين ياد آور شد: البته درصد ساخت داخل و مدل خودروهاي توليدي پارس خودرو در اشل جهاني با ساير خودروهاي توليدي در جدول رتبه بندي کيفي قابل مقايسه نيست.
شامخي ديگر موضوع قابل تامل در ارائه جدول کيفي خودروها را ميزان تيراژ خودروهاي توليدي عنوان کرد و گفت: کيفيت خودرويي که در تيراژ کمتري توليد مي شود قطعا با خودروهايي که از تيراژ بسيار بالاتري دارند متفاوت است طبعا زماني که فرصت بيشتري براي توليد يک محصول باشد محصول کيفي تر و بهتري توليد خواهد شد.
تاريخ درج : 2012-05-13
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group