English
فارسي
     



چالش هاي موجود بر سر راه توليد و استفاده از خودروهاي پايه گاز سوز
به گزارش خبر خودرو، عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي و کارشناس صنعت خودرو، پيشرفت صنعت سي ان جي را نيازمند فراهم سازي زيرساخت هاي مناسب آن در کشور دانست و گفت: توسعه جايگاههاي عرضه اين فرآورده در کنار بسترسازي مناسب جهت توليد موتور ملي پايه گاز سوز مي تواند از جمله زيرساخت هايي باشد که در رشد و پيشرفت اين صنعت موثر واقع شود.
دکتر شامخي در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ضمن اشاره به وجود منابع عظيم گاز طبيعي در کشور، افزود: از آنجايي که کشور ما از حيث دارا بودن منابع عظيم گاز طبيعي از وضعيت مناسبي برخوردار است، از اينرو مي توان گفت که روي آوري کشور به صنعت سي ان جي و بهره گيري از آن امري اجتناب ناپذير مي باشد.
وي به حرکت قابل قبول شرکت هاي خودروساز داخلي در راستاي توليد موتور ملي پايه گاز سوز اشاره کرد و گفت: در اين زمينه خودروسازان کشور توانستند نمره قابل قبولي را در حوزه تکنيکي کسب نمايند.
وي بر ضرورت ايجاد تنوع در سبد سوخت کشور تاکيد نمود و ابراز داشت: اين امر به نوبه خود موجب مي شود که در شرايط تحريم آسيب کمتري متوجه ناوگان حمل و نقل کشور گردد.
وي احداث جايگاههاي عرضه کننده اين فرآورده را در تهران نسبت به ساير شهرهاي کشور کمي دشوارتر ارزيابي کرد و اظهارداشت: قيمت بالاي زمين در تهران به عنوان يکي ازعوامل اصلي عدم رغبت بخش خصوصي جهت حضور و فعاليت در اين عرصه مي باشد.
اين کارشناس صنعت خودرو در ادامه سخنان خود اذعان کرد: افزايش قيمت سي ان جي در کنار افزايش قيمت برق مصرفي جايگاههاي عرضه سوخت از ديگر عوامل توقف نسبي رشد صنعت سي ان جي در کشور است.
وي يادآورشد: استفاده خودروهاي بنزين سوز از سوخت سي ان جي، کاهش راندمان و عمرمفيد موتور خودرو و در نهايت افت توان را در آن به دنبال دارد.
عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي طراحي و توليد خودروهاي دوگانه سوز با موتور پايه گازسوز را در بهبود توان و گشتاور موتور خودرو موثر دانست و گفت: با توجه به اينکه صنعت خودروسازي کشور ما در زمينه توليد موتور خودرو داراي سابقه قابل ملاحظه اي مي باشد از اينرو در چندساله اخير اين صنعت حرکت جديدي را در راستاي طراحي و توليد موتور پايه گازسوز آغاز نمود.
وي تصريح کرد: از آنجايي که لازمه توليد موتور پايه گازسوز در کشور در مرحله نخست توليد و يا واردات قطعات مورد نياز آن از ساير کشورها بود از اينرو عمليات توليد اين نوع موتور خودرو در کشور سالها به طول انجاميد.
به گفته وي، در همين زمينه مي توان به طراحي موتور پايه گازسوز خودرو در کشور در سال 84 اشاره کرد که به تازگي وارد توليد انبوه شده است.
دکتر شامخي به معضل جديد صنعت سي ان جي پرداخت و گفت: محدوديت هاي موجود بر سر راه طراحي خودروهاي پايه گاز سوز با تامين قطعات مورد نياز آن مرتفع نشد چراکه معضلي جديد (افزايش بهاي گاز و نيز افزايش قيمت برق مصرفي جايگاه هاي سي ان جي) جاي آن را گرفت و اين امر موجب شد که تا ادامه روند اداره جايگاه هاي سي ان جي براي صاحبان آنها ديگر از صرفه اقتصادي برخوردار نگردد.
اين کارشناس صنعت خودرو در پايان در خصوص وابستگي بهبود و ارتقاي سطح کيفي محصولات گروه خودرويي به ساير عوامل موجود، اظهار داشت: کيفي سازي محصولات گروه خودرويي به ميزان فراواني به سطح کيفي قطعات به کار رفته در آنها باز مي گردد در نتيجه لازم است تا به منظور ارتقا بخشي بر کيفيت خودروهاي توليد داخل در مرحله نخست به بهود کيفيت قطعات آن توجه شود.
تاريخ درج : 2012-05-13
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group