مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: میزان بدهی خودروسازان به قطعهسازان تا پایان سال مالی 91 به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.
داوود میرخانی رشتی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: جلوگیری از واقعیسازی قیمت خودرو در سالهای گذشته و بهویژه در بخش اعظم سال 91 موجب شد خودروسازان نتوانند بدهی خود به قطعهسازان را در موعد مقرر پرداخت کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته با عدم پرداخت بدهی و همچنین عدم افزایش قیمت قطعات تحویلی متناسب با نرخ تورم، بسیاری از قطعهسازان از چرخه تولید خارج شدند، خاطرنشان کرد: در نتیجه این وضعیت تیراژ تولید خودرو حدود 50 درصد کاهش یافته و به موازات آن هزینههای سربار افزایش یافت و ضرر و زیان چند هزار میلیارد تومانی به خودروسازان تحمیل شد.
مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در چنین وضعیتی بدهی خودروسازان به قطعهسازان به شدت افزایش یافته است بهگونهای که میزان بدهی تلفیقی گروه صنعتی ایران خودرو به قطعهسازان به دو هزار میلیارد تومان، گروه خودروسازی سایپا 1600 میلیارد تومان و دیگر خودروسازان کوچک به حدود 400 میلیارد تومان رسیده و در مجموع میزان بدهی خودروسازان به قطعهسازان به حدود چهار هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی افزود: در این شرایط امیدواریم مدیران فعلی خودروسازان بزرگ صادق بوده و میزان ضرر و زیان واقعی خود را اعلام کنند زیرا اگر مانند مدیران پیشین بخواهند با اقداماتی چون فروش ساختمان و ... سود غیر واقعی نشان دهند، موجب تعمیق بحران در صنعت خودرو و قطعه خواهند شد.
میرخانی رشتی تصریح کرد: امیدواریم مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر منتقدان با بررسی شرایط فعلی فکر عاجلی برای نجات صنعت خودرو و جلوگیری از ورشکستگی آن بکنند. |