English
فارسي
     



ركود بازار خودروهاي وارداتي
براساس اين مصوبه دولت،‌ از اول مهر امسال براي شماره‌گذاري خودروهاي وارداتي شامل سواري، ون و وانت علاوه‌بر پرداخت 10‌درصد ارزش گمركي،‌ براي خودروهايي با مصرف شش ليتر و كمتر در 100‌كيلومتر اسقاط يك خودوري فرسوده، براي خودروهاي با مصرف بيش از شش ليتر و كمتر از 10‌ليتر اسقاط دو خودرو فرسوده و براي خودروهايي با مصرف بيش از 10‌ليتر اسقاط سه خودرو فرسوده ضروري بود، ولي گويا در حال حاضر براي شماره‌گذاري همان شرط اسقاط يك خودرو فرسوده در حال اجراست. اما در حالي در مصوبه جامع دولت براي ساماندهي حمل‌ونقل عمومي و مصرف سوخت كه به تصويب وزيران عضو ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت رسيده نيز رسيده، اسقاط سه خودرو به ازاي واردات يك خودرو با مصرف بالاي 10‌ليتر در 100‌كيلومتر در نظر گرفته شده كه عمده خودروهاي وارداتي به كشور داراي حجم موتور بالا و مصرفي بالاي 10‌ليتر هستند و اين امر تنها به قيمت تمام شده خودروهاي وارداتي مي‌افزايد.
اما در اين ميان يكي از مديران نمايندگي انحصاري واردكننده خودروهاي تويوتا گفت: ما در خصوص بحث واردات خودرو و عوارض وارداتي نامه‌نگاري‌هاي زيادي را با ستاد مديريت و حمل‌ونقل سوخت انجام داديم، ولي هنوز مصوبه اخير درباره شماره‌گذاري خودروهاي وارداتي اجرايي نشده است؛ ضمن اينكه هنوز تكليفمان را راجع به قانون ماليات بر ارزش افزوده مشخص نكرده‌اند. به اعتقاد وي شرايط جديد شماره‌گذاري خودرو موجب افزايش قيمت‌ها خواهد شد، ولي تاثير اين امر بر تقاضا كمتر خواهد بود. صحت اين موضوع مورد تاييد دبير اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران نيز قرار گرفت. حسين اردوخاني با اعلان اينكه مصوبه اخير دولت راجع به شرايط جديد خودروهاي وارداتي با توجه به اينكه قرار بود از اول مهرماه اجرا شود، هنوز اجرايي نشده است، در تحليل شرايط موجود اظهار كرد: پيش‌بيني مي‌شد كه قيمت خودروهاي وارداتي در مهرماه با توجه به مصوبه ياد شده دولت افزايش يابد، ولي با اين حال خودروهاي وارداتي هنوز گران نشده‌اند، اما به طور حتم در صورت اجراي مصوبه، قيمت خودرو در بازار افزايش مي‌يافت. در حال حاضر حدود 5/1ميليون تومان به ازاي اسقاط هر خودرو دريافت مي‌شود كه با وجود اجراي مصوبه فوق از هر خودرو وارداتي با مصرف بالاي 10‌ليتر در 100‌كيلومتر بايد 5/4ميليون تومان يعني سه ميليون تومان علاوه‌بر مبلغي كه قبلا دريافت مي‌شد، دريافت شود.
اما با اين حال مي‌توان يكي از دلايل افزايش واردات خودرو در شهريورماه و ثبت ركورد واردات در نيمه اول امسال را يكي از اثرات مطرح شدن اين مصوبه دانست. واردات قطعي خودروهاي سواري در شهريورماه به بيشترين سطح طي شش ماه نخست امسال رسيد و واردات خودرو در اين ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد 220‌درصدي را تجربه كرد.
رشد واردات خودرو در شهريورماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از شش هزار دستگاه بوده كه در نوع خود قابل توجه است، ولي طبق اعلام فعالان حوزه واردات و دبير انجمن خودروسازان، واردات خودرو در آبان ماه كاهش خواهد يافت.
بنا به گفته يكي از فعالان بازار، هم قيمت ارز بالا خواهد رفت و هم تمايل به واردات توسط بخش خصوصي كمتر مي‌شود. اما در حالي خودروهاي داخلي زودتر از شروع نيمه دوم امسال وارد شرايط ركودي شده‌اند كه خودروهاي وارداتي نيز شرايط مشابهي را پشت سر مي گذارند و بر خلاف خودروهاي داخلي كه همچنان با توجه به شرايط ركودي اختلاف قيمت‌هاي خود را با قيمت‌هاي كارخانه‌اي حفظ كرده‌اند، خودروهاي وارداتي تقريبا در محدوده قيمت‌هاي نمايندگي به فروش مي‌روند. به عنوان مثال هيوندا سانتافه‌ كه اوايل امسال با قيمتي معادل 59 و حتي 60‌ميليون تومان به فروش مي‌رفت، در حال حاضر با قيمتي معادل 53 تا 54‌ميليون تومان فروخته مي‌شود؛ يعني همان قيمتي كه نمايندگي مجاز به فروش مي‌رساند! البته اين شرايط براي ساير خودروهاي وارداتي به كشور نيز تقريبا مشابه است. اردوخاني در باره دلايل ركود معامله در بازار خودروهاي وارداتي و همچنين داخلي اظهار كرد: يكي از دلايل اين ركود اين است كه با توجه به بحث‌هاي اخير ماليات بر ارزش افزوده، مصرف‌كننده ترس از خريد پيدا كرده است.
تاريخ درج : 2008-10-28
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group