|
|
|
|
|
طبق این برآورد فروش خودرو در کشورهای اروپايي، آمریکايي و ژاپن در سال آينده میلادی کاهش ميیابد و در خوشبینانهترین حالت فروش آنها در کشورهای مذکور در شرایط کنونی تثبیت ميشود كه البته این رشد صفر درصدی یا منفی با رشد فروش خودرو در کشورهای در حال گذار جبران ميشود.
همچنين پیشبینی ميشود در سال 2009 میلادی تقاضا و به دنبال آن فروش خودرو در کشورهای در حال گذار با سرعت بالایی رشد کند و این سبب ميشود تا شمار زیادی از شرکتهای خودروسازی جهان بازار هدف خود را کشورهای در حال گذار تعریف کنند. در حالی که تاکنون کشورهای صنعتی غربی مهمترین بازار هدف خودروسازان بودهاند.
از سوي ديگر چین که به تازگی رتبه دومین بازار خودرو جهان را از آن خود کرده و از این نظر کشور ژاپن را پشت سر گذاشته است در سال 2009 میلادی با رشد 8 تا 9درصدی فروش خودرو مواجه خواهد شد که نسبت به نرخ رشد فروش خودرو در دو سال اخیر کمتر است ولی در مقایسه با متوسط نرخ رشد فروش خودرو در جهان رکورد بسیار خوبی به حساب ميآيد. بازار خودرو کشورهای هند و روسیه نیز در سال آینده میلادی با سرعتی مشابه چین رشد ميکند. به دلیل رشد تقاضا در کشورهای مذکور خودروسازان داخلی آنها نیز اقدام به افزایش تولید ميکنند. پیشبینی ميشود در سال 2009 میلادی تولید خودرو در چین و هند با سرعت بالایی رشد کند که این رشد به ایجاد اضافه عرضه خودرو در جهان خواهد انجامید و حاشیه سود صنعت خودروسازی جهان را کمتر ميکند.
به هر حال در سال 2009 میلادی بحران صنعت خودرو همچنان باقی خواهد بود .ضعف اقتصادی دولت مرکزی و عدم حمایت از خودروسازان آمریکایی سبب ميشود تا در سال 2009 علاوه بر بازار خودرو، صنعت خودرو این کشور نیز شرایط سخت و پر بحرانی را داشته باشد.
در این سال شرکتهای فورد، جنرال موتورز و کرایسلر سرمایهگذاری در ساخت خودروهای کممصرف را متوقف ميکنند زیرا در روزهای پر بحران سال 2009 میلادی سرمایهگذاری جدید ميتواند بقای این شرکتها را به مخاطره بیاندازد. با وجود اینکه تمامي این مشکلات در بازار خودرو آمریکا وجود خواهد داشت ولی همچنان آمریکا بزرگترین بازار خودرو جهان است و سالانه 25درصد از خودروهای فروش رفته در دنیا در این کشور مورد استفاده قرار ميگیرد.
به هر حال در موقعیتی که به تازگی بحران بازار خودرو جهان را هدف قرار داده است بسیاری از شرکتهای خودروسازی اقدام به توسعه همکاریهای خود با دیگر شرکتها ميکنند تا ضمن کاهش هزینه تولید بازار هدف تولیدات خود را گستردهتر کنند. در سال آینده همچنين قراردادهای مشارکت یا حتی ادغام شرکتهای خودروسازی
در میان بسیاری از شرکتهای آسیایی و اروپایی منعقد خواهد شد. برخی از شرکتهای آمریکایی نیز روش دیگری را براي کاهش هزینهها برگزیدند و آن جدا کردن برندهای خاص از تولیداتشان از مجموعه شرکت و اعلام استقلال آنها است. به عنوان مثال شرکت جنرال موتورز برای کاهش بحران مالی خودروهاي مدل Saab و هامر را از خود مستقل اعلام كرد. شرکت فورد هم در نظر دارد ولوو را از خود جدا کند تا به این ترتیب هزینه تولید آن کمتر شود.
 |
تاريخ درج : 2008-11-26 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|