English
فارسي
     



رونمايي فيس‌ليفت تندر ايران‌خودرو ، يك سال ديگر
بندي كه شركت رنو آن را در تمامي قراردادهاي خارجي خود، براي عرضه پلت‌فرم مشترك اعمال كرده است. در‌حال‌حاضر شركت داچيا در روماني كه قراردادي شبيه ايران در ساخت تندر-90 دارد، پس از توليد و فروش مستمر ال-90، مجوز فيس ليفت اين خودرو را از رنو اخذ و توليد آن را آغاز كرده است.
به گفته مقامات رنو، فيس ليفت ال-90 داچيا پس از توليد انبوه، به بازار عرضه شده است؛ روالي كه بسياري از خودروسازها آن را رعايت مي‌كنند، يعني عرضه فيس ليفت يك خودرو پس از سه تا پنج سال توليد مستمر. اين در حالي است كه دو شركت داخلي متولي خودرو تندر - 90 با توجه به تقاضاي بالا براي اين خودرو و همچنين توليد تنها 60هزار ال-90 توليد فيس ليفت آن را آغاز كرده‌اند؛ فيس ليفتي كه شركت پارس عجله‌اي در رونمايي از آن داشت.
اين شركت سه‌شنبه گذشته طي مراسمي، از فيس ليفت تندر-90 در شرايطي رونمايي كرد كه تاريخ دقيقي از عرضه آن به بازار اعلام نكرد. فيس ليفت اين شركت بسيار سطحي بوده و به اعتقاد برخي از دست‌اندركاران صنعت خودرو، رونمايي شتابزده آن جاي سوال داشت، چرا كه بلافاصله پس از رونمايي فيس ليفت اين خودرو فرانسوي، شركت رنو پارس اعلام كرد كه پارس خودرو، مجوزي مبني بر طراحي فيس ليفت تندر- 90 از شركت رنو اخذ نكرده است.
اما همزمان با رونمايي فيس ليفت تندر 90 پارس خودرو، شركت ايران‌خودرو نيز اعلام كرد كه ساخت فيس ليفت اين شركت در دستور كار قراردارد اما زمان توليد و عرضه آن نامشخص است. منوچهر منطقي يكشنبه گذشته به اين نكته اشاره كرد كه «فيس ليفت تندر- 90 اين شركت را زماني رونمايي مي‌كند كه فاصله پرده‌برداري و عرضه آن كمتر از 6 ماه باشد، ولي اگر قرار باشد 18 ماه ديگر عرضه شود، رونمايي آن كار حرفه‌اي نخواهد بود.» بنابراين هرچند دو شركت در يك قرارداد واحد ذينفع بوده و اشتراكات بسياري در توليد خودرو تندر- 90 دارند اما برخي تكروي‌ها كه منجر به ارتقاي كيفيت يك خودروي توليدي نسبت به ديگري شده و يا ساخت فيس‌ليفت‌هاي جداگانه، از ناهماهنگي توليد اين خودرو در ايران خبر مي‌دهد. به‌طوري‌كه فيس‌ليفت پارس‌خودرو كه فيس‌ليفتي كاملا سطحي مي‌باشد، با فيس‌ليفت ايران‌خودرو كه متعلق به داچياي روماني است و تغييرات گسترده‌تري را نيز در بر مي‌گيرد، بسيار متفاوت به نظر مي‌رسد. با اين مقدمه به مقايسه فيس‌ليفت تندر- 90 در دو شركت توليدكننده داخلي مي‌پردازيم.
فيس‌ليفت تندر ايران‌‌‌خودرو
به گفته يكي از مسوولان تندر- 90 ايران‌خودرو، فيس ليفتي كه اين شركت قرار است سال آينده وارد بازار كشور كند دقيقا هماني است كه در شركت داچيا به توليد مي‌رسد. اين در شرايطي است كه مقايسه آن با تندر فيس‌ليفت شده پارس‌خودرو به جز يكي دو مورد از تفاوت‌هاي آشكار اين دو حكايت دارد. تندر مدنظر ايران‌خودرو در بخش‌هايي مانند صندوق عقب و درها، آينه‌هاي بغل، داشبورد، سپرها و ... تغيير كرده كه در مقايسه با تندر پارس‌خودرو، نسبتا اساسي‌تر به نظر مي‌رسد.
در اين محصول ارتفاع صندوق عقب كه مورد اعتراض مشتريان ايراني قرار دارد، كمتر شده و ظاهر زيباتري نسبت به تندر فعلي پيدا كرده است. البته اين به معناي كم حجم‌تر شدن فضاي داخلي صندوق نيست. همچنين براي راحتي راننده، يك عدد شاسي روي بدنه صندوق عقب نصب، كه با فشردنش درب باز مي‌شود. در اين تندر به سبب ايجاد هارموني بيشتر تغييراتي در آينه‌هاي بغل و درهاي خودرو ايجاد و رودري داخلي درها نيز تغيير پيدا كرده است. از سوي ديگر دستگيره‌اي نيز از داخل براي درهاي تندر تعبيه شده كه راحتي بيشتر سرنشينان را در باز و بسته كردن آن به دنبال دارد. از ديگر تغييرات تندر فيس‌ليفت ايران‌خودرو بايد به فضاي داخلي آن اشاره كرد كه با توجه به تغييرات داشبورد و كيلومتر شمارش، شبيه ساندرو (محصولي ديگر بر پايه پلت‌فرم X90) شده است. همچنين مه‌شكني روي سپر عقب تندر قرار گرفته كه از عوض شدن جاي آن در مقايسه با تندر فعلي حكايت مي‌كند. اين در حالي است كه چراغ‌هاي جلوي اين محصول نيز حالتي براق و در نتيجه زيباتر پيدا كرده‌اند. همچنين فاصله ميان دو چرخ جلو نيز تغيير پيدا كرده و 2 سانت زيادتر شده كه البته اين تغيير بين دو چرخ عقب نيز قابل مشاهده است. از ديگر نكات قابل توجه در فيس ليفت تندر ايران خودرو نيز بايد به افزايش چهار سانتي طول آن اشاره كرد به نحوي كه با كمي دقت مي‌توان به آن پي برد. اين فيس ليفت همچنين در بحث ايمني نيز تغييراتي داشته كه طي آن چسبندگي‌اش به جاده بيشتر شده و از طرفي با اضافه شدن سيستم توزيع الكتريكي به اين محصول، فرمان‌پذيري‌اش در حالت استفاده از ترمز ضد قفل (ABS) بيشتر شده است. ظاهرا قرار است تندر فيس‌ليفت شده ايران‌‌خودرو يك سال ديگر رونمايي شود.
تاريخ درج : 2008-12-10
بازگشت


آخرين اخبار

آرشيو اخبار

2013-09
2013-07
2013-06
2013-04
2013-03
2013-01
2012-12
2012-11
2012-10
2012-09
2012-08
2012-07
2012-06
2012-05
2012-04
2012-02
2012-01
2011-12
2011-11
2011-10
2011-08
2011-06
2011-05
2011-04
2011-03
2011-02
2011-01
2010-12
2010-11
2010-10
2010-09
2010-08
2010-07
2010-06
2010-05
2010-04
2010-03
2010-02
2010-01
2009-12
2009-11
2009-10
2009-09
2009-08
2009-07
2009-06
2009-05
2009-04
2009-03
2009-02
2009-01
2008-12
2008-11
2008-10
2008-09
2008-08
2008-07

Copyright © ETTA Group Designed by Ideal group