|
|
|
|
|
گويا چندان فرقي نميكند كي، كجا و چه مراسمي باشد، هرجا كه ايرانخودروييها هستند و سايپاييها، كنايهها و مباحثي از قبيل اينكه كدام يك خودروسازتر، جهانيتر و به روزتر است نيز وجود داشته و ظاهرا گريزي از آن نيست. هرچند مراسم يكشنبه شب گذشته در اتاق بازرگاني ايران اسما به سيوچهارمين همايش سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو اختصاص داشت اما رسما به ميداني براي ردوبدل شدن كنايههاي برخي مسوولان دو خودروساز بزرگ كشور تبديل شد به نحوي كه مشكلات و معضلهاي قطعهسازان به حاشيه رفت و ميهمانان اتاق بازرگاني كه براي اصلاح اساسنامه و رفع موانع پيشروي صنعت قطعهسازي كشور گرد هم آمده بودند، از نزديك مناظره ايرانخودرو و سايپا را به خصوص در مبحث ملي بودن سمند و مينياتور مشاهده كردند. البته در اين مراسم كه چهرههاي سرشناسي نظير مديرعامل سايپا، قائم مقام ارشد ايرانخودرو و همچنين مديرعامل جديد ساپكو (شركت قطعهسازي ايرانخودرو) به همراه مسوولان ارشد و اعضاي انجمن قطعهسازان كشور حضور داشتند مباحثي نيز در باب مشكلات مالي قطعهسازها مطرح شد اين درحالي بود كه مسوولان خودروساز حاضر در جلسه باز هم همان حرفها و وعدههاي هميشگي را تحويل قطعهسازان داده و حتي تلويحا از عدم رشد كمي و كيفي قطعات توليد داخل انتقاد كردند.
بانكها سر كيسه را شل كنند
اينكه رييس انجمن قطعهسازان در مواجهه با مسوولان دو خودروساز بزرگ كشور تنها از ايرانخودرو گله كرده و خواستار صاف شدن حساب و كتاب مالي اين شركت با قطعهسازها شود، به يك عادت و رسم لاينفك مراسمهايي از قبيل مراسم يكشنبه شب گذشته تبديل شده است. محمدباقر رجال، رييس انجمن در طول سخنرانياش طي سيوچهارمين همايش سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو در جملهاي خطاب به فطانت مديرعامل ساپكو گفت: قطعهسازان كشور هماكنون با مشكلات مالي و كمبود نقدينگي مواجه و فشار زيادي را تحمل ميكنند، اما با اين وجود در رشد كمي و كيفي توليداتشان گامهاي بلندي برداشتهاند. اين گفته وي در شرايطي است كه ساپكو به عنوان شركت قطعهساز ايران خودرو در حال حاضر به لحاظ محدوديتهاي مالي كه دارد قادر نيست زودتر از 90 روز، با قطعهسازهاي طرف قرارداد تسويهحساب كند و به همين دليل همواره بدهكار اين صنف به حساب ميآيد. البته مسوولان ساپكو اعتقادي به واژه «بدهي» نداشته و معتقدند 90 روز، روالي عادي و طبيعي براي صاف شدن حساب و كتاب طرفين است. رجال در ادامه همچنين از بانكها نيز درخواست همكاري بيشتري كرده و گفت: اميدواريم بانكها سركيسه را شل كرده و از سويي كمتر به قطعهسازها فشار بياورند؛ چرا كه ما اگر از آنها درخواست تسهيلات داريم به خاطر آن است كه ميخواهيم بدهيمان را بپردازيم نه اينكه آپارتمان بسازيم.
مينياتور، حمايتت ميكنيم
رييس انجمن قطعهسازان كه گويا از مسوولان سايپا بابت رونمايي از خودرو مينياتور، خوشحالتر نيز به نظر ميرسيد با بيان اينكه از سايپا ميخواهيم كه قطعهسازان را حمايت كند، تاكيد كرد: آقاي بذرپاش ما قطعهسازها حمايت كامل خود را از مينياتور اعلام كرده و براي كمك به توسعه و توليد انبوه آن آمادهايم. رجال همچنين به رشد كمي صنعت قطعهسازي نيز اشاره كرد و گفت: در شرايطي كه بيشتر خودروسازان معتبر دنيا متاثر از بحران اقتصادي جهان با مشكل فروش روبهور هستند، صنعت قطعهسازي كشور طي 8 ماه گذشته از سال جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 5/8 درصدي را تجربه كرده است.
خوشحالي از ملحق شدن سايپا به ايران خودرو
سايپا در حالي اوايل هفته جاري از خودرو مينياتور رونمايي كرد كه برخي دستاندركاران اين شركت قبل، حين و بعد از اين رونمايي، كنايههايي را نسبت به ماهيت سمند كه ايران خودرو آن را ملي ميداند روا داشته و تلويحا، تنها مينياتور را شايسته يدك كشيدن واژه «ملي» دانستند و همين امر نيز سبب شد تا مديرعامل ساپكو در جريان سخنرانياش طي همايش قطعهسازها، گريزي به اين موضوع زده و غيرمستقيم، قرار گرفتن سايپا را در مسير خودروسازي به مديرعامل اين شركت تبريك بگويد. فطانت در اين زمينه با بيان اينكه ايرانخودرو سالها است در مسير توليد ملي حركت ميكند گفت: خوشحاليم كه سايپا نيز به واسطه مينياتور به ما ملحق شد.
سايپا قبل از ايرانخورو به فكر مليسازي بود
اين اظهارنظر فطانت در حالي بود كه مديرعامل سايپا نيز بهرغم نداشتن برنامه قبلي براي سخنراني، در تريبون حاضر شد تا به نوعي هم از شركت تحتمديريتش دفاع كند و هم پاسخي به گفتههاي مديرعامل ساپكو بدهد. مهرداد بذرپاش با اشاره به اينكه سايپا با رونمايي از مينياتور يك قدم به جهاني شدن در صنعت خودروسازي نزديك شده، گفت: اين درست كه ايرانخودرو طي ساليان اخير در عرصه توليدات ملي كاركرده، اما سايپا ساليان قبلتر به دنبال تحقق اين موضوع بوده و مطالعات و تحقيقات داشته است. وي همچنين تاكيد كرد: سايپا طي سال جاري به رشد 20درصدي توليد در مقايسه با سال گذشته دست مييابد و تا سال 90 با توجه به راهاندازي برخي كارخانههاي جديدش به توليد يك ميليون دستگاه در سال خواهد رسيد.
صفر شدن ارزبري ايرانخودرو
هماكنون ايرانخودرو بهواسطه توليد برندهاي پژو ارزبري حدود چهار هزار و 600يورو دارد كه بيشترين آنها متعلق به پژو 206 با دو هزار يورو ارزبري و كمترين آن نيز متعلق به سمند با 50يورو است.
اين در شرايطي است كه مديرعامل ساپكو در همايش يكشنبه شب گذشته از صفر شدن ارزبري ايرانخودرو طي سال آتي خبر داد.
فطانت با بيان اينكه هماكنون توليدات شركت حدود چهار هزار و 590يورو ارزبري دارد گفت: طي سال جاري ارزبري تمامي محصولاتمان را به جز پژو 206 به صفر رسانده و سال بعد ارزبري 206 را هم صفر ميكنيم. وي همچنين در زمينه اهميت صنعت قطعهسازي تاكيد كرد: معتقدم هماكنون نبايد تنها نفت را ثروت ملي بدانيم؛ چراكه با توجه به رشد كمي و كيفي قطعهسازي كشور، بايد از اين صنعت نيز بهعنوان ثروتي ملي ياد كنيم، مديرعامل ساپكو در ادامه با بيان اينكه ايران خودرو چهار هزار و 500ميليارد تومان طي سالهاي اخير براي افزايش تيراژ توليدش سرمايهگذاري كرده، گفت: ميخواهم به قطعهسازها بگويم ايران خودرو ظرفيت توليد يك ميليون دستگاه خودرو در سال را ايجاد كرده و شما نيز بايد خود را با اين ظرفيت هماهنگ كنيد. فطانت افزود: ايران خودرو هماكنون 500هزار دستگاه خودرو در سال توليد ميكند كه قصد داريم آن را به دو برابر برسانيم. |
تاريخ درج : 2008-12-16 |
بازگشت
|
|
|
|
|
|
|